Czy szpinak jest zdrowy?

Świeże liście szpinaku to samo zdrowie w najlepszej postaci, które to powinno znaleźć się w diecie każdego z nas. I choć wielu osobom szpinak kojarzy się z zieloną papką podawaną w przedszkolach, to dziś coraz częściej dzięki niemu można tworzyć naprawdę różnorodne rozwiązania przygotowywane w kuchniach z całego świata. Szpinak, jeśli jest dobrze przyrządzony – smakuje wybornie, a to ile ma witamin i składników mineralnych, nie sposób nawet wymienić.

***

Szpinak – czy jest zdrowy?

Zadając sobie takie pytanie możemy porównać je do zastanowienia się, czy witamina C jest potrzebna organizmowi. Szpinak jest zdrowy w każdej postaci i jego obecność w naszym menu to samo zdrowie na naszym talerzu. Szpinak nie wymaga gotowania czy duszenia. Można jeść go bez żadnego problemu na surowo. Te doskonałe, zielone liście można połączyć z olejem roślinnym, by zwiększyć przyswajalność witamin, sokiem z cytryny, by wciąż wyglądał doskonale, papryki, by zwiększyć przyswajalność żelaza. Dobrze jest go połączyć z czosnkiem, z gałką muszkatołową czy z octem winnym. Najlepiej jeść go w świeżej formie, a nie mrożonej, bo wtedy ma on najwięcej witamin.

Co zawiera szpinak?

Chcąc bliżej poznać skład szpinaku, a więc tego, co on zawiera, rozłóżmy go na czynniki pierwsze. Znajduje się w nim bardzo duża porcja beta karotenu, witaminy C, A, E, K, a także B1, B2 oraz kwasu foliowego i składników mineralnych, w tym potasu, wapnia, magnezu, fosforu i żelaza. Myśląc o tych zielonych liściach, mamy na uwadze właśnie jedno szpinak – witamina C i żelazo, bo to właśnie one dostarczają tego najwięcej.

Na co wpływa szpinak?

Warzywo to zawiera silne przeciwutleniacze, w tym luteinę, która jest niezwykle ważna dla naszego narządu wzroku, chroni przed starzeniem i działaniem wolnych rodników. Ma zadanie alkalizujące, oczyszczające, jak również i wzmacniające. Szpinak działa na nasz układ nerwowy, obniża podatność na stres i uspokaja. Działa antynowotworowo, usprawnia pracę serca, obniża ciśnienie, zapobiega niedokrwistości.

Szpinak a odchudzanie

Oprócz tego, że jest on zdrowy, jednocześnie jest także niskokaloryczny. W 100 gramach szpinaku mamy tylko 16 kalorii. Jeśli jesteśmy na diecie odchudzającej na pewno warto go wprowadzić do codziennego menu. Dobry jest dla dzieci, dla osób starszych, dla kobiet w ciąży i tych planujących ciążę. A czy ktoś nie może go stosować? Na pewno osoby z reumatyzmem, z chorobami wątroby i nerek, osoby z kamicą nerkową, z dną moczanowa. Zawarty w nim kwas szczawiowy wiąże wapń w pokarmie i utrudnia jego wchłanianie, co przede wszystkim wiąże się z budowaniem kamieni nerkowych.

Jak przyrządzić szpinak?

Możemy zrobić go na różne sposoby. Podawać można go w formie surówki jedząc go surowym. Można go ugotować, dusić i smażyć. Możliwości przyrządzania szpinaku jest naprawdę bardzo dużo. Podstawą jest dokładne jego umycie, następnie osuszenie. Warto skropić go oliwą lub cytryną. Liści można uszyć do koktajlu, podać do wypieków szpinakowych babeczek, do ciast. Można użyć go do różnego rodzaju farszów sprawdzających się w naleśnikach, w pierogach, czy w krokietach. Jeśli nie chcemy na surowo, możemy go przyrządzić na parze, poddusić, czy usmażyć. Najlepiej dodać do niego odrobinę mleka i czosnku.

Bez względu jak, na pewno zielone warzywo w postaci szpinaku w formie liści na surowo lub po obróbce będzie smakowało wybornie. Jeśli go lubimy, stosujmy go w codziennym menu, jeśli nie, spróbujmy go odpowiednio połączyć z innymi elementami, bo dobrze dodany jest praktycznie niewyczuwalny. Szpinak to samo zdrowie – zielony dodatek na co dzień, na każdą okazję!

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*