Czy sen może wpłynąć na to, jak wygląda nasza kwestia odchudzania? Czy zbyt mała ilość snu może mieć znaczenie dla naszej wagi? Okazuje się, że sen nie tylko źle wpływa na nasze samopoczucie, koncentrację, czy ogólny stan psychiczny i fizyczny, ale również i na naszą wagę, w tym na wciąż rosnące kilogramy. 

Wydaje się Tobie, że robisz wszystko, aby móc zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów? Stosujesz diety, regularnie ćwiczysz, dbasz o każdy najmniejszy wydawałoby się aspekt. Ale coś jest nie tak! Kilogramy wciąż stoją, odbicie w lustrze się nie zmienia, a Ty popadasz w coraz to większą frustrację. Znajomy widok? Okazuje się, że głównym winowajcą takiego stanu rzeczy może być brak snu. 

***

Brak snu, a niewłaściwe nawyki

Skoro zbyt mało spaliśmy, automatycznie nie mamy siły. Chce nam się spać, brak nam weny do robienia czegokolwiek, jesteśmy rozdrażnieni. Pijemy kawę za kawą, zajadamy się słodkościami, żeby tylko podnieść trochę cukier i zyskać choć na chwilę energię. Nie mamy chęci, ani sił by zrobić dobry trening, nie mamy ochoty stawiać na regularne, zbilansowane i zdrowe posiłki. Wszystko robimy w biegu, bo wciąż jesteśmy spóźnieni. Wszystko robimy na pół gwizdka, na szybko, ale w totalnym zamyśleniu. Nasz mózg nie działa na wysokich obrotach, a my jedyne co robimy – to by przetrwać dzień! O ile trwa to raz na jakiś czas, jesteśmy w stanie to przeżyć. Kiedy jednak taki stan trwa i trwa, znacząco wpływa on na nasze samopoczucie, na nasze zdrowie, a do tego, również i na nasz wygląd. Niemożliwe? A jednak! 

Sprawność mózgu

Oprócz tego, że samo niewyspanie wpływa znacząco na nasze zachowanie i nasze działanie w ciągu dnia, to bardzo duże znaczenie ma w tym wszystkim również i nasz mózg. Jeśli jesteśmy niewyspani, nasz mózg podejmuje automatycznie złe decyzje, których często nie idzie po prostu kontrolować. Podobnie działa mózg osoby pod wpływem alkoholu. Pijemy i nie jesteśmy w stanie racjonalnie myśleć, czy podejmować odpowiednie decyzje. Gdy mózg jest w stanie permanentnego zmęczenia, również jest w stanie płatać nam takie figle. Jeśli jesteśmy wypoczęci, potrafimy mieć silną wolę i nie skusimy się na dodatkowy kawałek tortu. Kiedy jednak jesteśmy zmęczeni, automatycznie ta silna wola zostaje wystawiona na próbę i niestety, ale zazwyczaj nie przechodzi testu pozytywnie. 

Badania na sen i wagę

Wielu naukowców przeprowadziło liczne badania, które miały na celu sprawdzić, jak sen wpływa na naszą wagę. I co się okazało? Osoby, które spały zdecydowanie za mało, zdecydowanie częściej jedli przekąski wysokowęglowodanowe, jak również i te, z dużą zawartością tłuszczu. Co więcej, jeśli śpimy mniej, automatycznie zjadamy większe porcje jedzenia, a co za tym idzie pobieramy więcej kalorii i zwiększamy jednocześnie przyrost masy ciała. Jeśli mózg jest śpiący, domaga się tego, co daje dużo energii, ale i co zaspokaja nasze kubki smakowe. Sięgamy wtedy po rzeczy, które ze słowem zdrowe nie mają zbyt wiele wspólnego. 

Brak snu a nasz metabolizm i inne kwestie

Okazuje się, że zbyt mała ilość snu ma ogromne znaczenie jak szybko działa nasz metabolizm. Sen jest odżywką dla mózgu i jeśli go brakuje, automatycznie wpływa to na pracę całego naszego ciała, w tym właśnie i na spowolniony metabolizm. Co dalej? Jeśli mamy mało snu, następuje skok kortyzolu, a więc hormonu stresu. Kiedy jesteśmy zestresowani, jednocześnie zaczynamy podjadać, by ten stres ,,zabić”. Każde takie działanie prowadzi więc do nadwyżki kalorycznej, a jednocześnie i do zwiększonej ilości kilogramów. Niedobór snu wpływa na metaboliczne zmęczenie. Kolejne badania pokazały, że mała ilość snu powoduje nieskuteczne przetwarzanie insuliny, a więc hormonu, który zamienia cukier, skrobię i inne produkty w energię. Jeśli ciało nie reaguje odpowiednio na insulinę, pojawiają się także problemy z przetwarzaniem tłuszczów w krwiobiegu, a więc jednocześnie gromadzi się w naszym ciele więcej tłuszczu. Jeśli śpimy, możemy schudnąć, gdy nie śpimy, ten brak snu utrudnia metabolizm i zwiększa masę ciała. 

Postawmy na więcej odpoczynku

Najlepszą z opcji jest oczywiście sen osiem godzin na dobę. Dzięki temu jesteśmy w stanie zregenerować się, odpocząć i nabrać sił na kolejny dzień. Jeśli jednak nie mamy możliwości, by spać tyle godzin, na pewno warto postawić choć na chwilowy odpoczynek, czy na kilkuminutowe drzemki. Po pierwsze, wyłączmy komputer, telefon komórkowy i telewizor. Zamknijmy oczy, oddajmy się chwili błogiej ciszy. Przed snem nie zakręcajmy się bodźcami z zewnątrz, ale zróbmy sobie ciepła kąpiel, pomedytujmy, postawmy na jogę, czy dobrą książkę. Przed snem wyłączmy światła i spróbujmy nie myśleć o wszystkim, co nas otacza. Całkowite wyłączenie mózgu od wszystkiego. 

Podsumowanie

Pamiętajmy, że sen jest niezwykle cenny, jeśli chodzi o nasze samopoczucie, naszą energię, ale również i nasz wygląd. Jeśli będziemy dbać o jego ilość i jakość, z pewnością zauważymy to w codziennym funkcjonowaniu. Zamiast kolejnego zlecenia, następnego filmu, czy niepotrzebnej kłótni z drugą połówką, połóżmy się, odpocznijmy i postawmy na naprawdę dobry i stosunkowo dłuuuugi sen. 

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*