CLA – odchudzający kwas tłuszczowy?

CLA to kwas linolowy, o którym w ostatnim czasie jest niezwykle głośno. Od lat 80 – tych trwają badania, których celem jest potwierdzenie, czy owy, tajemniczy CLA może stać się lekiem na różnego rodzaju choroby, z  jakimi walczymy w XXI wieku, szczególnie jeśli w grę wchodzi rak i otyłość. Wiele badań naukowych, wiele dokumentów, różnorodne statystyki. W tym artykule chcielibyśmy odpowiedzieć na wiele, nurtujących pytań, w tym co jest CLA, w czym on występuje, na co może wpływać, czy na pewno warto na niego stawiać… Mamy nadzieję, iż w tym tekście, każdy z Państwa znajdzie odpowiedzi na najbardziej nurtujące Was pytania.

***

CLA jest to kwas linolowy, zwany inaczej kwasem rumenowy, składający się z grupy co najmniej 28 pozycyjnych i geometrycznych izomerów kwasu linolowego, w których to w cząsteczkę zawarty jest układ sprzężonych wiązań podwójnych. CLA może występować w konfiguracji cis lub trans. Sama biosynteza tego kwasy ma miejsce w przewodzie pokarmowym z wykorzystaniem mikroorganizmów. Dzięki takiemu procesowi zachodzi tak zwana izomeryzacja obecnego w pokarmie kwasu linolowego. CLA może powstać także w gruczołach mlecznych, będąc wytworzonym z kwasu wakcenowego.

CLA – jak działa?

Kwas linolowy działa na wielu płaszczyznach. Po pierwsze wykazuje działanie przeciwnowotworowe. CLA hamuje proces tworzenia się między innymi nowotworów skóry, sutka, jelita grubego, żołądka, jak również i prostaty. Po drugie działa na układ immunologiczny zwiększając liczbę białych krwinek. Po trzecie obniża poziom cholesterolu we krwi, choć tutaj niestety obniżeniu ulega i ten cholesterol dobry i ten cholesterol zły, który wpływa na zapobieganie powstawaniu chorób układu krążenia. Po czwarte działa przeciwmiażdżycowo, zapobiegając lub hamując zmiany miażdżycowe, jakie pojawiają się w naczyniach krwionośnych. Po piąte, zwiększa masę kostną, jeśli CLA przyjmowane jest razem z wapniem.

Czy CLA zmniejsza odkładanie się tłuszczu?

Jak pokazują niektóre z badań, CLA może znacząco wpływać na zmniejszanie masy ciała. Suplement ten zmniejsza bowiem odkładanie się tłuszczu, zwiększając lipolizę, a więc bardzo ważny proces, jeśli chodzi o rozpad tkanki tłuszczowej. I co szczególnie istotne, zwłaszcza dla sportowców – przyspiesza przyrost masy mięśniowej. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nie jest to lek – cud, który pozwoli nam zyskać figurę modeli czy modela. Zażywanie go wraz z odpowiednią dietą i aktywnością fizyczną, może znacząco poprawić efekty, ale jeśli nie zadbamy o to, co mamy na talerzu i nie będziemy się ruszać, cudów nie uda nam się osiągnąć.

CLA – gdzie występuje  i jak stosować?

Zaleca się przyjmowanie dziennie 3,4 g CLA. Gdzie znajduje się go najwięcej? W mięsie wołowym, w wieprzowinie, koninie, baraninie i jagnięcinie, w pełnotłustym nabiale – twarogu, maśle, jogurtach i pełnotłustym mleku, w jajach, czy też w produktach w postaci suplementów.  Gdzie kupić? Na pewno, jeśli chcemy suplementować się tym kwasem, warto skorzystać z najlepszych źródeł. Produktów z kwasem linolowym jest naprawdę bardzo dużo. Można postawić na suplement w formie tabletek, można wybrać CLA z zieloną herbatą, zdecydować się na konkretne firmy farmaceutyczne, na daną ilość produktu w jednej tabletce.

Odpowiadając sobie na pytanie czy warto wybrać CLA, z pewnością odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, gdyż w dalszym ciągu prowadzone są liczne badania, które mają za zadanie w pełni ukazać skuteczność tego kwasu. Skoro nie niesie on za sobą żadnych negatywnych konsekwencji, a jak pokazuje wiele badań może być pomocny przy wielu dolegliwościach, dlaczego by nie próbować?

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*