Czy głodówka to dobry sposób na odchudzanie?

Wiele się mówi na temat głodówek i ich wpływu na organizm człowieka. Jedni są kategorycznie na nie, inni z kolei uważają, iż to jedyny sposób, by w krótkim czasie móc zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Dziś postaramy się obalić wszelkie mity, podpowiemy, co jest dobre, a co niewłaściwe, czy warto, a jeśli nie – dlaczego. Osoby przeciwne tej diecie są zdania, iż głodówka spowalnia metabolizm, prowadzi do niedożywienia, wyniszcza organizm i jest bardzo szkodliwa dla zdrowia. Zwolennicy z kolei są zdania, że głodówka jest doskonałym wyborem, by zwalczyć wszelkie pojawiające się choroby cywilizacyjne, jak również i wspomóc leczenie wielu stanów chorobowych. A jak jest naprawdę?

***

Dlaczego głodówka jest niezdrowa?

Na początku warto sobie odpowiedzieć na pytanie – czym taka głodówka jest? Jest to częściowe lub nawet całkowite zrezygnowanie z pokarmów. Trwa określony wymiar czasu i może mieć charakter łagodny, stosunkowo umiarkowany, jak również i ścisły. W zależności od tego, jaki wybierzemy sposób jej przyjmowania, może skutkować określonymi działaniami na nasz organizm. Co daje głodówka? Z jednej strony może ona pomagać spalać tłuszcz, jak również i obciążyć przewód pokarmowy, szczególnie, jeśli pojawiają się jakiekolwiek problemy z jego strony, ale może i powodować spowolnienie przemiany materii i efekt zupełnie odwrotny od oczekiwanego, dodatkowo z dużym niedoborem minerałów i składników odżywczych. Choć wielu ludzi uważa, iż głodówki mają zbawienny wpływ na organizm człowieka, poprawiając stan zdrowia i walcząc z nieuleczalnymi chorobami, to w rzeczywistości wszelkie badania pokazuję, że głodówka jest bardzo niebezpieczna dla organizmu człowieka, wpływając źle zarówno na naszą kondycję fizyczną, jak również i psychiczną. Jesteśmy ciągle głodni, zaczynamy być sfrustrowani, zmęczeni, ciągle śpiący. Nie czujemy radości, w końcu nie robimy praktycznie nic, tracąc chęci do życia. Nasz organizm ma za mało witamin i minerałów, zaczyna nam brakować wielu składników, zaczynamy gorzej się czuć, organy i układy nie pracują tak, jak powinny.

Ale czy to oznacza, że każda głodówka będzie prowadzić do wykończenia organizmu? Nie! Kiedy głodówka okaże się więc być dobrym wyborem? Nazywana Intermittent fasting – to zupełnie inny rodzaj ograniczenia lub wyeliminowania pożywienia, który trwa od kilkunastu do kilkudziesięciu godzin. Stosowana jest ona głównie przez sportowców, jak również i przez osoby aktywne fizycznie na co dzień. Taki rodzaj głodówki jest dobrym sposobem na spalanie tkanki tłuszczowej, jak również i na prawidłową pracę układu krwionośnego. Podobnie też działają diety oczyszczające, które jeśli zostaną przeprowadzone pozytywnie, mogą przynieść wiele pozytywnych efektów, zarówno dla naszego wyglądu, jak również i dla samego samopoczucia.

Głodówka – czy warto?

Jesteśmy przekonani, iż nie! Głodzenie się mimo, iż przyniesie chwilowe efekty w postaci mniejszej ilości kilogramów na wadze, to w rezultacie spowoduje również duże ryzyko wystąpienia niebezpiecznych dla naszego zdrowia skutków i powikłań. Co z tego, że w miesiąc zrzucimy kilka kilogramów stosując bardzo radykalną dietę i doprowadzając organizm do wykończenia, jeśli po miesiącu, gdy wrócimy do starych nawyków żywieniowych, te kilogramy do nas powrócą i do z nawiązką? Lepiej jest postawić na zbilansowaną, odpowiednio dopasowaną do naszych potrzeb dietę, niż stosować diety cud, które na dłuższą metę nic nam nie będą dawały.

Podstawą jest więc:

  • Pięć zbilansowanych posiłków dziennie
  • Dużo owoców i warzyw w diecie
  • Wyeliminowanie przetworzonej żywności
  • Unikanie węglowodanów prostych
  • Picie minimum 2 litrów wody dziennie
  • Aktywność na co dzień

Jeśli dostosujemy się do powyższych rad, żadne diety głodówki absolutnie nie będą nam potrzebne. Warto więc postawić na zdrowie idące w parze z racjonalnym podejściem, niż na rozwiązania, które nie dadzą nam absolutnie żadnych korzyści.

Kiedy głodówka będzie dobrym rozwiązaniem? Tak naprawdę jedynie w sytuacji, gdy chcemy chwilowo uzyskać bardziej płaski, a nie wzdęty brzuch, co szczególnie praktykowane jest przez kobiety tuż przed różnego rodzaju imprezami. Chcemy zmieścić się w ulubioną sukienkę, ale nabrzmiały brzuch bardzo nam to uniemożliwia. Jak długo głodówka powinna być stosowana? Na pewno nie tygodniami i nie miesiącami, bo to jak głodówka wpływa na nasz organizm jest naprawdę zatrważające. Zanik miesiączki, wypadanie włosów, sucha skóry, problemy z sercem, brak energii. Skutków stosowania takich głodówek można byłoby wymieniać w nieskończoność. Trzy dni i mała ilość pokarmu w diecie na pewno wystarczy, by móc na najbliższą imprezę założyć sukienkę, w jaką tylko chcemy się zmieścić. Żadne dłuższe eksperymenty nie powinny wchodzić w grę, jeśli nasze zdrowie jest dla nas najważniejsze.

Głodówka – jak zacząć?

Decydujemy się na te kilka dni. Jesteśmy w stanie zacisnąć zęby i nie jeść lub jeść bardzo mało, by w weekend wyglądać zdecydowanie lepiej, niż te kilka dni wcześniej. Warto zdać sobie sprawę z tego, że nie ma diety cud, która w kilka dni pozwoliłaby nam z rozmiaru XL wejść w rozmiar M. Są jednak sposoby, by w kilka dni prezentować się zdecydowanie bardziej atrakcyjnie. Jak zacząć głodówkę? Trzeba przede wszystkim nastawić się na kilka, ciężkich dni, bo na pewno nie będą one należały do łatwych. Jak wytrzymać? Zamiast siedzieć w domu, poszukajmy sobie jak najwięcej zajęć, żeby o tym nie myśleć. Po pracy umówmy się na spacer z przyjaciółką, zacznijmy porządkować rzeczy w szafie, wymyślmy z dzieckiem ciekawe i kreatywne pomysły na zabawę. Im więcej rzeczy do zrobienia, tym mniej czasu do myślenia i na tym właśnie każdy z nas powinien się skupić. Głodówka – kiedy spala się tłuszcz? Tak naprawdę pytanie to jest trudne, by móc na nie prawidłowo odpowiedzieć, gdyż wszystko zależy od tego, jak nasz organizm zareaguje. Jedno jest jednak pewne, te lecące w dół kilogramy to efekt wody, a nie tłuszczu, bo żeby spalić tłuszcz potrzeba zdecydowanie więcej czasu, niż tylko trzy dni niejedzenia.

Głodówka – co pić?

Podstawą jest oczywiście woda, bo ona stanowi podstawę. I bez względu na to, czy jesteśmy na diecie cud, na głodówce, czy stawiamy na zdrową, zbilansowaną dietę – woda to rzecz niezbędna. Rezygnujemy z jakichkolwiek napojów gazowanych, z soków owocowych, z alkoholu. Możemy wypić kawę lub herbatę, ale także ograniczamy się w tym do minimum.

Głodówka co jeść?

Tak naprawdę wszystko zależy od tego, na jaki stopień diety głodówki postawimy. Jedni wybierają jedzenie tego, co zazwyczaj, ale w mniejszych ilościach, inni decydują się na wyeliminowanie słodyczy, pieczywa, Fast foodów i innych niezdrowych produktów, jeszcze inni nie jedzą nic. Wiele zależy też od tego, jak długo taka głodówka będzie trwała i co chcemy osiągnąć. Jedno jest pewne – warto ograniczyć kalorie, jeśli chcemy lepiej wyglądać, tak, by otrzymać deficyt kaloryczny, ale na pewno nie warto nic nie jeść, bo takie działanie jest bardzo nieodpowiedzialne i może prowadzić do wielu skutków ubocznych naszego postępowania.

Do czego prowadzi głodówka?

Do wykończenia organizmu. Jeśli się na nią zdecydujemy, nasze ciało będzie w totalnym szoku i zacznie wariować. Zazwyczaj głodówka wcale nie prowadzi do uzyskania lepszej sylwetki, a nawet jeśli, to zaraz te kilogramy wracają z jeszcze większą mocą. Chcąc zgubić kilka kilogramów, warto przede wszystkim postawić na zdrową dietę, wyeliminować to co szkodliwe, delikatnie obniżyć podaż kalorii i być aktywnym każdego dnia. Taki styl życia sprawi, że kilogramy pójdą w dół bezpowrotnie, a my będziemy cieszyć się doskonałym wyglądem i jeszcze lepszym samopoczuciem każdego dnia.

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*