Czym jest cheat meal i czy warto na niego stawiać?

Dieta to nie głodówka, ale sposób odżywiania się, w którym stawiamy na zdrowe, zbilansowane, pełnowartościowe i odpowiednie posiłki. Jedni żyją tak na co dzień, dla innych jest to wyzwanie, którego realizacja jest niezwykle trudna, wymagająca ogromu poświęcenia. Tak trudno nam zrezygnować z wysokokalorycznych posiłków, z przetworzonej żywności, słodyczy, czy słonych przekąsek. I co z tym zrobić?

Okazuje się, że bardzo dobrym rozwiązaniem jest tak zwany cheat meal, jako sposób na to, by móc poradzić sobie z ,,brakami”, które psują naszą codzienną dietę, a ciągłe myślenie o mniej zdrowych produktach, zabija w nas totalnie poczucie radości i przyjemności z zjadania posiłków. Czy więc jest cheat meal? Jak często cheat meal stosować? O czym pamiętać? To wszystko w poniższym artykule.

Czym jest cheat meal?

Cheat meal w najprostszym rozumieniu jest to tak zwany oszukany posiłek. Możemy sięgnąć po coś niedozwolonego, czego nie ma w naszej diecie, ale co stanowi mały dodatek do naszego zdrowego, zbilansowanego jedzenia. Czekolada, białe pieczywo, fast foody, lody… Produktów takich jest wiele i każdy z nas z całą pewnością ma takie, które uwielbia, ale wraz z przejściem na dietę, wydawać by się mogło – musi o nich zapomnieć. Okazuje się, że nie do końca, bowiem cheat meal lub cheat day to sposób na to, by nasza nowa dieta nie była tak straszna, okropna i niemożliwa do stosowania. Kiedy cheat meal zastosować lub w jakiej postaci go wybrać? Możemy postawić na przykład na jeden posiłek niezdrowy w ciągu dnia lub też zrobić sobie jeden dzień w tygodniu, gdzie zupełnie nie zwracamy uwagi na to, co ląduje na naszym talerzu. Takie małe odstępstwo od normalności sprawia, że dla wielu osób dieta nie jest tak straszna i zdecydowanie łatwiej jest się jej poddać, jeśli wiemy, że nie musimy radykalnie ze wszystkiego, co lubimy rezygnować.

Jak cheat meal wpływa na naszą redukcję wagi?

Czy jest możliwym, aby jedząc jeden niezdrowy posiłek w ciągu dnia lub będąc jeden dzień poza dietą w tygodniu osiągnąć nasz cel i zrzucić zbędne kilogramy? Okazuje się, że można! Wydawać by się mogło, iż takie rozwiązanie wcale nie jest korzystne, bowiem skoro jesteśmy na diecie, powinniśmy się do niej w pełni stosować. Każde odstępstwo to krok w tył i jeszcze gorsze samopoczucie. Okazuje się jednak, że taki cheat meal może jednak pozytywnie wpłynąć na naszą psychikę, ale również i na osiągnięte efekty. Jeśli stosujemy dietę redukcyjną, nasz metabolizm zwalnia, jednocześnie częściej czujemy głód. Nasza masa przekształcana jest w energię. Tarczyca zaczyna szwankować, bowiem następuje spadek poziomu hormonów. Organizm jest osłabiony i zmęczony. I taka dieta trwa i trwa, a my czujemy się coraz gorzej, nawet, jeśli kilogramy lecą w dół. Stawiając na cheat meal, nasz organizm otrzymuje tak zwany sygnał przesycenia. Grelina, hormon głodu poprzez oszukany posiłek lub oszukany dzień pozwala nam nasycić organizm i pozbyć się tego nieprzyjemnego uczucia głodu. W ten sposób nasz organizm zostaje napędzany do pracy, a my gubimy kilogramy.

Kiedy najlepiej robić cheat meal?

Najlepsze efekty daje jeden dzień w tygodniu, w którym to nie myślimy o ilości spożywanych kalorii, czy o tym, co musimy zjeść. Taki jeden dzień może być nagrodą za sześć dni trzymania się do stosownej diety. Jeśli planujemy zacząć gubienie kilogramów, pierwsze kilka tygodni omijamy taki dzień i stosujemy się do zaleceń ustalonych przez dietetyka. Kiedy organizm przyzwyczai się do zmian, wówczas taki cheat meal może zostać wprowadzony, nie mając wpływu na to, że zaprzepaścimy szansę na osiągnięcie zamierzonych efektów. Po kilku tygodniach organizm jest wykończony, często dana osoba zaczyna wpadać w psychiczny dół. U wielu osób kończy się to zaprzestaniem diety i powrotem do starych nawyków. Takie cheat meal to najlepsze, na co tylko można postawić. Wpłynie on na dobre samopoczucie, pozwoli uwolnić hormon szczęścia, da nam nagrodę za trud w włożoną pracę. Co ile cheat meal stosować? Jedni wybierają jeden posiłek w ciągu dnia, choć nie jest to najlepsza opcja. Warto więc wybrać jeden dzień w tygodniu, bo to najlepsze z możliwych rozwiązanie. Do ilu kcal cheat meal może być stosowany? Tak naprawdę jest to dzień, gdzie nie musimy tych kalorii liczyć, jednak warto zachować przy tym wszystkim umiar. Nie chodzi tutaj o to, aby opychać się na siłę, bo jak wiemy nie można zjeść na zapas. Jemy więcej i inaczej, ale nie z przesadą! A czy taki cheat meal jest dla każdego? Nie! Jeśli ktoś nie jest w stanie zjeść jednej kostki czekolady, którą wybrał jako nagrodę w ciągu dnia i od razu zjada całą tabliczkę, takie rozwiązanie nie jest dobrym pomysłem.

Im nasza dieta jest bardziej rygorystyczna, tym częściej i mocniej odczuwamy głód. To powoduje duże zagrożenie, że w momencie napadu głodu, zaczniemy sięgać po rzeczy niedozwolone lub w takiej ilości, by się przejeść. Zamiast walczyć ze sobą, na siłę próbować trzymać się diety, na pewno warto postawić na taki cheat meal lub cheat day, bo to odskocznia od codziennej diety, to nagroda za nasz wkład, to sposób, by przyspieszyć pracę metabolizmu, która w trakcie redukcji działa dużo wolniej.

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*