DIETA KETOGENICZNA – dobry sposób na odchudzanie?

Dieta to sposób odżywiania się, zdrowego, pełnowartościowego, takiego na każdy dzień. I tak właśnie to słowo powinno nam się kojarzyć. Niestety w większości przypadków dieta dla nas to mało jedzenia, ciągły głód, chęć zrzucenia kilku kilogramów.

Prawdą jest, że powinniśmy postawić na pełnowartościową, dobrze zbilansowaną dietę i łącząc ją z aktywnością, w pełni cieszyć się swoim wyglądem i samopoczuciem. Jeśli jednak o to nie dbamy przez dłuższy czas, pojawiają się problemy zdrowotne, czujemy się nieatrakcyjnie i niedobrze, a nasze ciało zupełnie odbiega od naszego kanonu piękna. Dostępnych diet jest co niemiara i tak naprawdę każdy może postawić na to, co najbardziej mu odpowiada i do niego pasuje. Jedni wybierają diety białkowe, inni stawiają na diety z totalną redukcją kalorii, jeszcze inni diety ,,cud”. A jak wygląda dieta ketogeniczna? Na czym polega, jak działa? W tym artykule chcielibyśmy wziąć ją nieco pod lupę i pokazać wszystko to, co każdy chcący ją zastosować wiedzieć powinien.

***

Dieta ketogeniczna to bardzo restrykcyjny sposób odżywiania się przez określony czas, który jest niezwykle restrykcyjny, ale przy tym i niebywale skuteczny. Wpływa ona między innymi na poprawę zdrowia, lepszego samopoczucia, lepszej regeneracji, ale także ochrony masy mięśniowej i tego co najważniejsze – odpowiedniej utraty opornego tłuszczu. Dlaczego dieta ketogenna? Bo to dobry sposób, by zrzucić kilka kilogramów, pozbyć się tkanki tłuszczowej, a jednocześnie nie stracić ciężko wypracowanych podczas ćwiczeń mięśni. Jedno jest pewne, to dobre rozwiązanie dla osób trenujących na siłowni, którzy chcą uzyskać zamierzony efekt pod względem odpowiedniej figury.

Jedną zasadą, która stanowi tutaj element nadrzędny jest bazowanie na określonych produktach i takie ułożenie jadłospisu, by nie zabrakło w nim żadnych składników pokarmowych, jakich organizm w tej diecie potrzebuje. Warto postawić na dobre i sprawdzone produkty, które będą doskonałe pod względem jakości i możliwości czerpania z nich wszelkich mikroskładników.

Dieta ketogeniczna to odmiana diety białkowo – tłuszczowej, ale w zdecydowanie bardziej radykalnej wersji. Redukujemy węglowodany do minimum, a spożywamy w większej ilości białko oraz to, co stanowi tutaj podstawę – dobre jakościowo tłuszcze – i te nasycone i te nienasycone i wielonienasycone. Nie sięgamy po tłuste kiełbasy, boczek i inne tego typu produkty, ale wykorzystując stosunek 1:1:1, dostarczamy organizmowi produkty z wykorzystaniem wszystkich trzech rodzajów tłuszczów w takiej samej proporcji.

Jak działa dieta ketogeniczna?

Układając plan żywienia, stosujemy zasadę, o której napisaliśmy powyżej – musimy dostarczyć organizmowi odpowiednich produktów z każdej grupy tłuszczów. I tak:

  • tłuszcze nasycone, czyli tłuszcze zwierzęce, olej kokosowy, nabiał
  • tłuszcze jednonienasycone, czyli oliwa z oliwek, oliwki, orzechy
  • tłuszcze wielonienasycone, czyli omega 3 w postaci suplementów, ryby, olej lniany, siemię lniane, nasiona chia, ziarna sezamu, awokado i jaja
Dieta ketogeniczna – jak zacząć?

Podstawą jest odpowiednia mobilizacja i przede wszystkim chęci. Jeśli tego nie ma, nie będziemy w stanie podejść do tematu poważnie i nawet, jeśli zaczniemy, bardzo szybko skończymy, bowiem tylko nasze chęci są w stanie osiągnąć zamierzony cel. Po pierwsze należy więc zapoznać się w teorii, czym taki sposób żywienia się jest, jak długo dieta ketogeniczna trwa, jakie produkty są w niej podstawą. Jeśli poznamy teorię, możemy rozpocząć działanie. Plan żywieniowy powinna ułożyć nam osoba, która się na tym zna i dobierze do nas dietę odpowiednio do naszych potrzeb i możliwości. Istnieją także przykładowe diety, ale trzeba wówczas wyliczyć sobie konkretne proporcje, gdyż jak wiadomo, zupełnie inne zapotrzebowanie ma osoba ważąca 50 kilogramów, a zupełnie inne ktoś, kto waży 100 kilogramów. Mając taką dietę, można przystąpić do zakupów. Kupujemy więc to, co będzie nam niezbędne i rozpoczynamy walkę o lepszy wygląd, samopoczucie, nastawienie… Grunt to zacząć, bo początki zawsze są trudne, ale potem nie stanowi to już tak dużego problemu. Czy dieta ketogeniczna jest zdrowa? Jeśli stosujemy ją odpowiednio i według zaleceń, nie stanowi ona żadnego problemu. Grunt to racjonalnie do niej podejść, stosować zalecany okres i wsłuchiwać się w swoje ciało, które czasami jest w stanie powiedzieć nam więcej, niż mogłoby się wydawać.

O czym należy pamiętać stawiając na dietę ketogeniczną? Na pewno dobrze jest postawić na suplementację kwasami omega – 3, wybrać olej lniany konieczne taki, który przechowywany jest w lodówce, a przyrządzając jajka poddawać je krótkiej obróbce termicznej, bo przygotowywane na twardo nie są w zupełności tym, co powinniśmy organizmowi dostarczyć. Jeśli w grę wchodzi białko, możemy postawić na to zwierzęce, jak również i nabiał. A jakie węglowodany? Błonnik, warzywa zielone i niskowęglowodanowe oraz owoce. W przypadku węglowodanów należy w diecie tej przestrzegać odpowiednich ich ilości. Organizm musi przejść w stan ketozy, a jeśli zjemy za dużo węglowodanów  nie będziemy w stanie tego osiągnąć.

Przykładowy jadłospis:

I posiłek – jajecznica na boczku z koperkiem i pomidorami

II posiłek – kurczak z brokułami, olejem lnianym i oliwkami

III posiłek – kurczak z brokułami, olejem lnianym i oliwkami

IV posiłek – serek wiejski z pestkami dyni, nasionami chia, sezamem i papryką

V posiłek – ryba z awokado i masłem orzechowym

Jak długo dieta ketogeniczna powinna być stosowana?

Tak naprawdę nie ma określonego czasu jej trwania, gdyż wszystko zależy od tego jaki efekt chcemy osiągnąć. Stosujemy ją tyle, by pożądany cel został zdobyty. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że dieta ta zakwasza organizm, a to sprawia, że powinniśmy pamiętać tutaj o stosownej suplementacji. Wapń, potas i magnez to obowiązkowe elementy podczas tego żywienia się. Dobrze jest wybrać także wodę mineralną, kwasy omega – 3, witaminy i minerały, a do tego preparaty ZMA, czyli cynk, magnez i B6. Kiedy uzyskamy efekty, jeśli dieta ketogeniczna będzie stosowana? Tak naprawdę już po pierwszym tygodniu zobaczymy w naszym wyglądzie duże zmiany. Działa ona szybko i skutecznie i im bardziej się przyłożymy do tego, by w pełni się do niej stosować, tym z pewnością nasze zadowolenie będzie większe.

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*