Diety na bazie zup: Czy działają na odchudzanie?

Dieta zupowa to na ogół krótkoterminowy plan żywieniowy, który ma na celu pomóc osobom szybko schudnąć. Zamiast jednej oficjalnej diety zupowej istnieje kilka diet opartych na różnych rodzajach zup. Podczas gdy niektóre wymagają spożywania zupy tylko na czas diety, inne zawierają również ograniczoną listę dodatkowych dozwolonych produktów spożywczych.

Ponieważ diety opierają się na założeniu aby szybko schudnąć, większość z tych diet trwa tylko 5–10 dni. W tym artykule omówiono różne rodzaje diet zup, zalety i wady tych diet oraz to, czy dieta zupa jest skuteczna w odchudzaniu.

Istnieje wiele rodzajów diet zup, a niektóre z bardziej popularnych przedstawiamy poniżej. Pamiętaj tylko, że obecnie nie ma oficjalnych badań naukowych dotyczących skuteczności tych konkretnych diet.

Dieta na bazie zupy z kapusty

Jedna z najpopularniejszych diet zup, dieta na bazie zupy z kapusty to 7-dniowy plan jedzenia, który obejmuje jedzenie zupy na bazie kurczaka i kapsuty oraz innych warzywa o niskiej zawartości węglowodanów.

Oprócz zupy kapuścianej możesz także spożywać jedną lub dwie inne niskokaloryczne potrawy, takie jak mleko odtłuszczone lub warzywa liściaste.

Jeśli ściśle przestrzegasz planu posiłków, możliwe że możesz stracić do 4,5 kg w ciągu 7 dni.

Dieta na bazie zup ketogenicznych

Zaprojektowana dla osób stosujących dietę ketogenną, paleo, lub inną dietę niskowęglowodanową. Według ekspertów taka dieta pozwoli zrzucić nawet do 4,5 kg w ciągu zaledwie 5 dni.

Podobnie jak w przypadku ogólnej diety ketogenicznej, zupy powinny być niskowęglowodanowe, wysokotłuszczowe, z umiarkowanym dodatkiem białka. Powinny zapewniać około 1200–1400 kalorii dziennie oraz dostarczać maksymalnie 20 gramów węglowodanów dziennie.

Plan zaleca spożywanie tego samego śniadania każdego dnia, na które składają się jajka, masło, bekon, awokado i niesłodzona kawa z dodatkiem oleju MCT (tak zwana bulletproof coffee). Dozwolona jest także jedna przekąska o niskiej zawartości węglowodanów i o dużej zawartości tłuszczu, na przykład jak seler z sałatką z tuńczyka.

Przez resztę dnia powinieneś jeść cztery porcje zupy ketonowej, podzielone na obiad i kolację. Przepis na zupę obejmuje takie składniki, jak kurczak, bekon, oliwa z oliwek, noga kurczaka, suszone pomidory, grzyby oraz inne warzywa i zioła o niskiej zawartości węglowodanów.

Podsumowanie

Istnieje kilka rodzajów diet zup. Podczas gdy niektóre są bardziej restrykcyjne w tym, co można jeść, na przykład dieta z kapusty, inne pozwalają na większą elastyczność, na przykład dieta na bazie zup ketogenicznych. Badania obserwacyjne wykazały, że osoby regularnie spożywające zupę mają zwykle niższy wskaźnik masy ciała (BMI) i rzadziej chorują na otyłość w porównaniu z tymi, które w ogóle nie jedzą zupy.

Powód, dla którego regularne spożywanie zupy jest powiązana z niższą masą ciała, jest jeszcze nie do końca znany i jest obiektem dokładniejszych badań dietetyków. Niektóre badania sugerują, że zupa może pomóc zwiększyć uczucie sytości. Dlatego regularne spożywanie zup może pomóc zmniejszyć ogólną liczbę spożywanych kalorii dziennie.

Ogólnie rzecz biorąc, potrzebne są bardziej standaryzowane rygorystyczne i długoterminowe badania, aby potwierdzić potencjalne korzyści odchudzania wynikające z diet na bazie zup. Ponieważ jednak większość diet zupowych powoduje znaczne zmniejszenie ilości przyjmowanych kalorii, przestrzeganie ich prawdopodobnie pomoże ci schudnąć.

Należy pamiętać, że podobnie jak w przypadku innych diet niskokalorycznych, większość masy ciała utraconej w ciągu 5–10 dni jest prawdopodobnie spowodowane utratą wody z organizmu aniżeli tłuszczu. Ponadto, ponieważ diety trwają zwykle przez tydzień lub krócej, jest duża szansa że przez efekt yo-yo utracona waga szybko wróci, chyba że przejdziesz do bardziej zrównoważonego planu żywienia.

Podsumowanie

Ponieważ większość diet zupowych jest zaprojektowana tylko na 5 do 10 dni, nie jest to najbardziej zrównoważone rozwiązania odchudzające. Co więcej, drastyczna i szybka redukcja kalorii i masy ciała może znacznie spowolnić metabolizm co jeszcze bardziej utrudni utratę wagi.

Diety zupy stały się popularne dzięki ich zdolności do zrzucenia znacznej ilości wagi w zaledwie 5 do 10 dni. Jednak większość utraty wagi na tych dietach jest w dużej mierze spowodowana utratą wody niż tłuszczu. Ponadto, ponieważ diety te są zaprojektowane tak, aby były przestrzegane tylko przez krótki okres, po jego zakończeniu prawdopodobnie odzyskasz wagę, która została stracona w ciągu odchudzania.

Zamiast tego, ponieważ jedzenie zupy może pomóc zmniejszyć apetyt i zmniejszyć spożycie kalorii w ciągu dnia, lepiej po prostu włączyć zupy do zrównoważonego, mniej restrykcyjnego planu odchudzania, aby osiągnąć bardziej długoterminowy sukces.

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*