Jak efektywnie schudnąć i nie poddać się? cz. 2

W poprzedniej części artykułu skupiliśmy się na tym, by przedstawić Wam strategie dotyczące efektywnego chudnięcia. Staraliśmy się podpowiedzieć, co warto robić i jakie działania zastosować, by móc osiągnąć cel. Dziś pójdziemy nieco dalej i zwrócimy uwagę nie już na samą konkretnie dietę, czy wybór określonych produktów, ale na działania, które są w stanie w dużej mierze pomóc nam w efektywnym chudnięciu, a co więcej – wesprzeć nas, tak, abyśmy się nie poddali. Nie sztuką jest schudnąć, choć dla wielu to sztuka, ale prawdziwym wyczynem jest wytrwać w swoich założeniach i nie uzyskać efektu jojo. Czy jest to możliwe? Jak najbardziej tak. 

***

Motywacja to podstawa

Każda z wyżej wymienionych strategii to bardzo dobry sposób na to, by móc zrzucić zbędne kilogramy i by móc uzyskać taką figurę, o jakiej tylko marzymy. Bez względu jednak na to, czego nie wybierzemy, jedną z najważniejszych zasad jest motywacja i tak naprawdę od niej zależy, czy uda nam się osiągnąć nasze założenia i co ważne, czy będziemy umieli przy nich pozostać. Jedni motywują się sami, inni potrzebują kogoś, kto będzie dawał im kopa. Jedno jest pewne – motywacja zawsze jest podstawą, by do czegoś dojść. Jeśli jej nie ma, to tak naprawdę żadna strategia nie jest w stanie nam pomóc.

A będąc w temacie motywacji, warto wspomnieć o celach. Motywujemy się, bo mamy określone cele. Dobrze jest nie od razu stawiać sobie je jako te najwyższe. Na początku róbmy małe kroczki i motywujmy się najmniejszymi nawet progresami. Dobrze jest znaleźć grupę wsparcia, która będzie w tym całym procesie z nami. Zamiast śmiać się z nas, zamiast wyśmiewać, czy dołować, powinna nas ona napędzać i sprawiać, że dzięki nim chce nam się jeszcze więcej i jeszcze bardziej. Jeśli ktoś w nas wierzy, my sami zaczynamy wierzyć i to jest w tym wszystkim najlepsze. 

Czy faktycznie jestem głodny?

Będąc w temacie odchudzania, z pewnością warto podjąć temat związany z jedzeniem bez uczucia głodu. Czy tak można? Tak. Wiele osób mimo tego, że nie odczuwa głodu, sięga po coś do jedzenia. Robimy to z nudy, ze stresu, z samotności. Emocje, jakie nam na co dzień towarzyszą mają ogromne znaczenie do tego, jak wygląda nasza dieta i nasz sposób żywienia. Po jedzenie powinniśmy sięgać wtedy, gdy odczuwamy głód i chcemy go zaspokoić. Jeśli robimy to z innych powodów, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przytyjemy, a wtedy walka z kilogramami to ogrom pracy i wysiłku, jaki w cały taki proces należy włożyć. Jak więc z tym walczyć?

  • jeśli jesteśmy zestresowani, powinniśmy znaleźć zajęcie, które pozwoli nam ten stres z nas ściągnąć. Może to być na przykład joga, medytacja, czy gorąca kąpiel w wannie
  • jeśli mamy niski poziom energii, zamiast po jedzenie, sięgnijmy po dobrą muzykę, wybierzmy się na spacer lub jeśli mamy możliwość – pójdźmy na kilka minut na drzemkę. 
  • jeśli jesteśmy samotni lub znudzeni, warto pójść do ludzi, by ten stan nam minął. Zadzwońmy do kogoś bliskiego, umówmy się na kawę, na pizzę, do kina. Nie zastępujemy ludzi jedzeniem. 

Jak powinniśmy jeść?

Jeśli chcemy zjadać pełnowartościowe posiłki, w takiej ilości by uzyskać ujemny bilans kaloryczny, to istotne jest zarówno to, co jemy, jak również i to – co jemy. Do każdego posiłku starajmy się podchodzić z rozwagą. Usiądźmy przy stole, jedzmy powoli i spokojnie, delektujmy się każdym kawałkiem jedzenia. Najgorsze, co można zrobić to jeść szybko, w pośpiechu, na stojąco, między jednym spotkaniem z klientem, a drugim. Im wolniej będziemy jeść, tym bardziej będziemy odczuwać sytość i na tym właśnie polega cała ta filozofia. 

Kolejną ważną kwestią jest przejadanie się. Większość z nas zjada porcje, które są dla nas po prostu zbyt duże. W restauracjach serwowane jedzenie jest zdecydowanie podawane w większej ilości, niż tego potrzebujemy. Pamiętajmy, że informacja o uczuciu sytości dociera do mózgu po około 20 minutach. Odchodząc od stołu powinniśmy czuć jeszcze delikatny niedosyt, który za chwilę zamieni się w pełnię zaspokojenia. My często robimy zupełnie odwrotnie. Jemy na potęgę, na umór, na siłę. Wstajemy od stołu kompletnie zapchani, nie mając siły, aby się ruszyć. Takie działanie z pewnością nie jest zdrowe dla naszego organizmu i na pewno nie jest dobre dla naszej sylwetki. 

Sen dobry na wszystko

Każdy z nas powinien pamiętać o dobrym śnie. Jest on elementem nadrzędnym. Dorosła osoba powinna spać średnio osiem godzin na dobę. W ten sposób organizm jest zregenerowany, wypoczęty. Jeśli za mało śpimy, stymulujemy nasz apetyt i jemy więcej, niż normalnie. Jeśli nie śpimy dużo, mamy też małą motywację, a to sprawia, że często odpuszczamy, bo nie mamy wizji by robić coś na 100%. Stawiajmy na dobry sen, bo nie tylko wpływa on korzystnie na pracę całego organizmu, ale w procesie odchudzania decyduje w dużej mierze o tym, jakie będą tego efekty. 

STOP dla cukru i węglowodanów rafinowanych!

Każdy z nas zapewne wie, że na naszą wagę bardzo duży wpływ ma cukier, jak również i węglowodany rafinowane. To dużo kalorii, które potrafią skutecznie zniweczyć wszelkie nasze plany. Węglowodany rafinowane to przede wszystkim chleb, ciasto do pizzy, makarony, ciasta, biała mąka, biały ryż, czy na przykład płatki śniadaniowe słodzone. Jeśli chcemy z nich zrezygnować, wystarczy zamienić je na węglowodany złożone, a więc ciemne pieczywo, brązowy ryż, kasze, płatki owsiane. A co z cukrami? W pierwszej kolejności oczywiście obowiązkowo należy wyeliminować cukier sam w sobie, jak również i słodycze. Produkty te nie są zdrowe, a do tego powodują przybieranie na wadze. W tym jednak temacie trzeba być bardziej czujnym, bowiem okazuje się, że cukier może być tak naprawdę ukryty wszędzie. Znajdziemy go w zupach w puszce, w warzywach w słoikach, w sosach makaronowych, a nawet w margarynie. Jeśli więc chcemy zacząć zdrowo żyć, musimy zwracać uwagę na wszelkie, najmniejsze nawet elementy. Cukry to puste kalorie, które niczego nie wnoszą, a jedynie powodują skoki poziomu glukozy we krwi, które to jeszcze bardziej napędzają nas do kolejnego objadania się. Podobnie sprawa wygląda, jeśli w grę wchodzą oranżady i soki. W większości produktów znajdziemy ogromne ilości cukru, dlatego też stawiamy albo na 100% soku, albo po prostu na wodę, która jest najbardziej zdrowa. Wyeliminowanie tych produktów znacząco wpłynie na zmniejszenie centymetrów w talii i w brzuchu, ale także poprawi nasze samopoczucie, doda energii i sprawi, że będziemy czuły się i wyglądały zdecydowanie lepiej

Owoce i warzywa w naszej diecie

Jesteśmy przekonani o tym, że zarówno owoce, jak również i warzywa w diecie każdego z nas odgrywają niezwykle ważną rolę. Dostarczają one mnóstwa witamin, ale są również i najlepszym źródłem błonnika. Jeśli chodzi o owoce, są bardzo zdrowe, ale mają cukier, dlatego też ich ilość, szczególnie po godzinie 17 powinna być znacząco ograniczona. Jeśli zaś chodzi o warzywa, te możemy jeść niemal do woli. Warto stawiać na te surowe lub na parze, z dodatkiem ziół lub oliwy z oliwek. Produkty te powinny wplatać w każdy niemal swój posiłek. owoce zastąpią doskonale słodkości, a warzywa będą idealną zapychaczem, który niesie za sobą dodatkowo mnóstwo zdrowia. 

Własne posiłki

Kolejną, bardzo ważną kwestią jest na pewno samodzielne przygotowywanie posiłków. Jeśli robimy danie sami w domu, doskonale wiemy, co do niego dodajemy i z czego tak naprawdę się składa. Bez problemu możemy wyliczyć jego wartość kaloryczną, jak również i wszelkie makroelementy. W restauracjach porcje są zazwyczaj zbyt duże, a do tego nie wiemy, co tak naprawdę znajduje się w samym składzie posiłków. Jemy wtedy więcej cukrów, niezdrowego tłuszczu i dodatkowych kalorii. Jeśli chcemy dobrze wyglądać i doskonale się czuć, to na pewno warto stawiać na własnoręcznie przygotowane posiłki. 

Odpowiednie wielkości posiłków

Jemy zdecydowanie za dużo. Zapychamy się na siłę, mając wrażenie, że zjemy na zapas, na później. Głód zaspokojony zostanie po 20 minutach od skończonego posiłku. Może więc warto więc zjeść umiarkowaną ilość, zamiast jeść nadmiernie i po prostu poczekać. Możemy w ten sposób zaoszczędzić naprawdę bardzo dużo kalorii. Kiedy układamy posiłek, warto wybrać talerze lub miski mniejsze. Nałożymy tam mniej jedzenia, a optycznie będzie to wyglądało zdecydowanie lepiej. 

Woda to podstawa

Pod żadnym pozorem nie możemy oczywiście zapominać o wodzie, która jest podstawą. Człowiek w większości składa się z wody i tak naprawdę dziennie sam powinien wypijać około 2 jej litrów, a kiedy trenuje jeszcze więcej. Woda wpływa pozytywnie i na pracę całego ciała i na naszą walkę z kilogramami. Nie powinniśmy pić jej szybko, na siłę, ale łyk po łyku przez cały dzień.

Aktywne spędzanie czasu

Dieta dietą, bo jak wiadomo daje ona 70% skuteczności w odchudzaniu, jednak w żadnym wypadku nie powinniśmy zapominać o aktywności. Dzięki niej bowiem mamy możliwość zrzucenia nadmiaru kilogramów poprzez spalanie kalorii. Jedząc, musimy uzyskać ujemny bilans kaloryczny. Ćwiczenia dają możliwość zbijania tych kalorii, dzięki czemu są one jak najbardziej wskazane dla każdego. Oczywiście w zależności od formy i kondycji  dla jednych aktywnością będzie spacer, dla innych bieganie. Warto postawić na takie typowo treningi cardio, które połączymy z treningami siłowymi, a na pewno nie tylko schudniemy, nie tylko ujędrni się nasze ciało, co przede wszystkim zyskamy zdrowe uzależnienie, które stanie się dla nas niezwykle ważne. Grunt to postawić na taki sport, który będzie dawał nam radość, zadowolenie i satysfakcję. 

Podsumowanie 

Jeśli chcemy schudnąć, oprócz odpowiednio dopasowanej do nas diety, a do tego wybranej aktywności, która będzie nam sprawiała przyjemność, na pewno ważne jest samo podejście. Należy się motywować, postawić na długi, zdrowy sen, a do tego wybierać rozwiązania, które są dla nas korzystne. Kolorowe jedzenie, mniejsze porcje, pięć posiłków dziennie. Wszystko tak naprawdę ma znaczenie, gdy w grę wchodzi walka o lepszy wygląd na dalsze nasze życie. 

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*