Jak ograniczyć słodycze?

Chcąc przejść na dietę, dla większości z nas głównym problemem są słodycze. Uwielbiamy je pod każdą możliwą postacią i większość z nas nie wyobraża sobie bez nich życia. Kuszą nas na półkach sklepowych, zachęcają do kosztowania w kawiarniach, sprawiają, że na ich widok nasze kubki smakowe zaczynają prawdziwe szaleństwo. Różnorodne czekolady, żelki, niezwykle ciasta, wafelki, czy batony. Bez względu jakie, wszystkie słodycze są dla nas niezwykłymi dodatkami, po które z przyjemnością sięgamy między posiłkami. Z samym ich cudownym, słodkim smakiem idzie jednak w parze ich wysoka kaloryczność i niestety, ale zupełnie niezdrowe dla naszego zdrowia składniki, które niosą ze sobą wiele skutków ubocznych. Co więc robić? W jaki sposób ograniczyć słodycze? Czym je zastąpić?

***

Prawdą jest, że cukier wcale nie jest dobry. Nie ma on żadnych właściwości, które mogłyby przyczynić się do tego, by nazwać go odpowiednim. Może on występować pod innymi nazwami i w innej formie, ale wciąż pozostaje cukrem, którego powinniśmy omijać jak ognia. Takim cukrem jest więc też sacharoza, fruktoza, glukoza, ksylitom, cukier brązowy, a także cukier trzcinowy, kukurydziany, kokosowy, karmel, melasa, miód, czy syrop klonowy lub glukozowo – fruktozowy. Cukry są węglowodanami prostymi, które poprawiają nasz nastrój, wpływają na nasze dobre samopoczucie, uspokajają nas, dają po prostu przyjemność. Trzeba jednak pamiętać o tym, że ich działanie jest krótkofalowe. Kiedy mamy mało energii, sięgamy po słodycze, otrzymujemy zastrzyk energii, ale już po chwili on znika i nie dość, ze dostarczyliśmy organizmowi puste kalorie, to zaraz będziemy musieli zjeść ich jeszcze więcej, co na pewno nie wpływa pozytywnie na nasz wygląd i samopoczucie. W jaki sposób przestać jeść słodycze? Czy tak się da? Czy tak można? Oczywiście! W większości przypadków konieczny jest detoks, a wiadomo że początki zawsze są wtedy najtrudniejsze. Jeśli się zmobilizujemy, najtrudniej jest przetrwać pierwsze dwa tygodnie, a po nim już większość osób nie ma zupełnie potrzeby podjadania słodyczy.

Skutki zażywania słodyczy

Po pierwsze należy zdać sobie sprawę z tego, że samo zjedzenie słodyczy raz na jakiś czas przez osobę zdrową, nie spowoduje od razu szeregu negatywnych konsekwencji. Można więc sobie pozwolić na ciasto w niedzielę, czy na ulubiony baton podczas weekendowego objadania się. Jeśli jednak słodycze jemy codziennie, jest ich naprawdę dużo i nie potrafimy z nich zrezygnować, takie działanie niesie za sobą wiele skutków ubocznych. Największą jest nadmierna masa ciała. Słodycze są kaloryczne, a więc powodują, że bardzo szybko zyskujemy dodatkowe kilogramy, które od razu widać w naszej sylwetce. A jeśli nadwaga, to zwyrodnienia stawów kończyn i kręgosłupa, obciążenie układu kostno – stawowego. Cukry proste pomagają w wydzielaniu cytokin prozapalnych, zwiększają ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2,  chorób układu sercowo – naczyniowego, czy nowotworów, szczególnie jelita grubego, odbytnicy, prostaty, macicy i sutka.

Niosą one wiele skutków ubocznych związanych z wyglądem i funkcjonowaniem organizmu. Jak słodycze wpływają na cerę? Jak słodycze wpływają na trądzik? Staje się ona tłusta, pojawiają się wypryski, osoby mają problem z trądzikiem. Trudno jest zapanować nad jej świetlnością i dobrą kondycją. Jak słodycze wpływają na mózg? Początkowo są dobrym zastrzykiem energii i wydaje się, że działają one lepiej, niż kawa. W gruncie rzeczy jednak jest tak, że one właśnie powodują wzrost energii na moment, a zaraz następuje gwałtowny spadek energii, co powoduje, że organizm staje się zmęczony, osłabiony i senny. Słodycze zwiększają także poziom cholesterolu we krwi, wpływają na pojawianie się próchnicy na zębach. Spożywanie ich działa negatywnie. Zadając sobie więc pytanie jak słodycze wpływają na organizm – odpowiadamy: bardzo niekorzystnie!

Słodycze – jak ich nie jeść?

Chcąc odpowiedzieć sobie na pytanie, jak nie jeść słodyczy, nie ma jednej, dobrej na to recepty, gdyż każdy z nas w zupełnie innej mierze te słodycze kocha i każdy też ma inne zaparcie, by przestać je jeść. Warto jednak próbować, bowiem tylko w taki sposób jesteśmy w stanie osiągnąć to, na czym nam zależy, a więc zrezygnować ze słodyczy. Co więc robić? Jak się odzwyczaić, jeśli chodzi o słodycze?

  • Rzeczą najważniejszą jest to, aby postawić na pełnowartościowe posiłki, które dostarczą nam wszystkiego, co najlepsze, jednocześnie mając odpowiednią ilość kalorii, które nie pozwoli nam zajadać między posiłkami.
  • Istotne jest to, abyśmy unikali pokus. Nie kupujemy więc słodyczy w sklepach, nie wychodzimy z domu głodni, bo łatwo wtedy jest wejść do najbliższej cukierni lub do sklepu z działem słodycze.
  • Ważne jest to, aby umieć odmawiać lub jeśli tego nie jesteśmy w stanie osiągnąć, umieć wybrać małą ilość i powiedzieć reszcie stop.
  • Warto także pamiętać o tym, by w momencie, gdy chcemy zjeść coś słodkiego, zacząć myśleć o czymś zupełnie innym. Zacznijmy sprzątać, wyjdźmy na spacer, spotkajmy się z przyjaciółką, czy siostrą.
  • Priorytetem jest postawienie sobie celu. Określmy, do czego dążymy, co jest dla nas ważne, co jest istotne. Mamy cel zrzucenia 5 kilogramów, chcemy wyrzeźbić brzuch, pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej na udach. Mamy więc cel i do niego dążymy. Jeśli ciągnie nas do słodyczy, zadajmy sobie pytanie: co na to da, po co nam to?

Zadając sobie pytanie – które słodycze są najzdrowsze  lub które słodycze są najmniej kaloryczne, trudno jest poprawnie odpowiedzieć na te pytania, gdyż żadne nie są zdrowe i żadne nie mają mało kalorii, dlatego też powinniśmy unikać ich jak ognia. Na szczęście nie oznacza to, że ze słodkiego smaku musimy zrezygnować. Istnieją bowiem zamienniki, dzięki którym mamy możliwość kosztowania różnorodnych produktów z dodatkiem takich zamienników, które są zdecydowanie lepsze, niż te standardowe cukry proste.

Czym zastąpić słodycze?

Na pewno najlepszym zamiennikiem są owoce, które mimo tego, że zawierają fruktozę, są zdecydowanie lepsze w odpowiednich ilościach, niż zwykłe słodycze. Można z nich zrobić naprawdę doskonały deser, stawiając na przykład na koktajl, owsiankę z owocami, naleśniki z owocami, sałatkę warzywno – owocową, czy też inne pyszności, w których to owoce będą odgrywać priorytetowe znaczenie. Można postawić na miód, który jest na pewno dużo bardziej zdrowy. Wielu używa też ksylitol, jako zamiennik cukru.

Bez słodyczy naprawdę da się żyć i wcale z tego powodu nie rezygnujemy z czegoś, co jest dla nas zdrowe. Wystarczy zastosować od nich detoks, by w bardzo szybkim czasie przekonać się, że ich brak w diecie spowoduje dużo lepsze samopoczucie, więcej energii, większą mobilizację do działania, dużo większe chęci do wszystkiego, a do tego taki wygląd, na jakim tylko nam zależy. Najgorzej wytrwać na początku, a później z każdym tygodniem jest tylko lepiej.

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*