Jak powiedzieć NIE niezdrowemu jedzeniu?

Słodycze to jedno z największych uzależnień, z jakim walczy ponad połowa społeczeństwa. Słone przekąski, tłuste dania, pizza i inne fast foody to jedzenie, po które sięga blisko 40% społeczeństwa. Nie potrafimy oprzeć się słodkim wypiekom naszych babć, nie umiemy przejść obojętnie obok batonów, którymi wypełnione są półki w sklepie, trudno jest nam zrezygnować z pizzy na mieście, czy kebaba kupionego w przydrożnej budce. Świat złego jedzenia przyciąga nas jak magnes, a my nie tylko jemy śmieci, zatruwamy nasz organizm, co dodatkowo działamy negatywnie na nasz wygląd w postaci dodatkowych kilogramów. Jak więc z tym walczyć? Jak się temu przeciwdziałać? 

***

Skąd się bierze głód?

Chcąc w pełni zrozumieć całą specyfikę sięgania po ,,zakazane jedzenie”, wszystko tak naprawdę sprowadza się do głodu. Jesteśmy głodni, więc szybko zamawiamy fast fooda, nie mamy pod ręką posiłku, wybieramy na szybko batona z maszyny. Skąd się więc ten głód bierze? Co go powoduje? Wiele na ten temat prowadzonych jest badań. Jedni uważają, że jest to związane z niedoborem składników odżywczych, inni są zdania że winowajcą jest mała ilość snu, jeszcze inni są przekonani, że głód istnieje tylko w naszej głowie, a tak naprawdę określone nawyki żywieniowe sprawiają, że sięgamy po coś ot tak, po prostu. Coraz częściej wielu badaczy przekonuje nas jednak do tego, że głód może być związany tylko i wyłącznie z czynnikami zewnętrznymi, a niekoniecznie z brakiem składników, czy zmęczeniem. Aby zrezygnować ze słodyczy i przetworzonego, niezdrowego jedzenia, powinniśmy przede wszystkim znaleźć sposoby na to, aby pozbyć się uczucia głodu. Jeśli bowiem zmniejszymy apetyt, z pewnością pokusa sięgnięcia po coś słodkiego, czy niezdrowego, z pewnością będzie mniejsza.

Wskazówki – jak zatrzymać głód! 

 

  • picie wody

 

Człowiek składa się w większości z wody i to właśnie ona jest nam tak bardzo potrzebna do życia. Człowiek powinien dziennie wypijać około 1,5 – 2 litrów wody, by móc dobrze się czuć. W przypadku uczucia głodu, z pewnością wypicie dużej szklanki wody pozwoli nam zmniejszyć głód i tym samym uchronić nas przed sięgnięciem po coś, co jest całkowicie dla naszego organizmu niezdrowe. 

 

  • zwalczanie nudy

 

Okazuje się, że próba zwalczenia nudy, moje pomóc nam przezwyciężyć uczucie głodu. Bardzo często myślimy o głodzie wtedy, gdy chwilowo nie mamy co robić lub gdy nie mamy zajęcia. Pracując nad zadaniem, będąc na spotkaniu, szalejąc na zakupach z przyjaciółkami, wtedy głodu absolutnie nie odczuwamy. Pojawia się on, gdy nasze myśli na chwilę odpoczywają. Kiedy więc mamy chęć na słoną przekąskę lub słodkość, warto na chwilę coś zrobić – zagrać w grę na telefonie, przeczytać rozdział w książce, zadzwonić do przyjaciółki

 

  • picie kawy

 

Jak pokazuje coraz większa część badań, kawa może powstrzymywać gwałtowne spożycie energii. Jeśli więc ją wypijemy, uda nam się zjeść zdecydowanie mniej, niż gdybyśmy jej nie wypili. Wielu ludzi w ramach posiłku na diecie redukcyjnej pije kawę, aby móc tym samym ograniczyć ilość spożywanych kalorii. 

 

  • pasta do zębów lub guma do żucia

 

Okazuje się, że miętowy smak może znacząco wpłynąć na nasz apetyt. Jeśli odczuwamy głód wystarczy wziąć gumę do żucia, która chwilowo może go zahamować, a jeśli nie mamy jej pod ręką, odrobina pasty do zębów na języku może zdziałać cuda. 

 

  • więcej białka

 

Bez wątpienia osoby, które odczuwają częsty głód, być może posiadają w swojej diecie zbyt małą ilość białka. Większa jego ilość zmniejsza apetyt, dłużej gwarantuje uczucie sytości i chroni nas przed obsesyjnym podjadaniem w godzinach wieczornych i nocnych. 

 

  • aktywność fizyczna

 

Uwalniane endorfiny to najlepsze, co możemy zapewnić swojemu organizmowi. Kiedy więc wciąż myślimy o jedzeniu i nie umiemy zapanować nad głodem, z pewnością warto wprowadzić w swoje życie ruch, bo dzięki niemu na pewno poczujemy sie zdecydowanie lepiej. Przy głodzie intensywny trening nie wchodzi w grę, bo raz nie będziemy mieli siły, a dwa tuż po zjemy podwójną porcję, ale z pewnością warto wprowadzić ruch o średniej intensywności, który na pewno okaże się być niezwykle przydatny. 

 

  • unikanie maksymalnego głodu

 

Jeśli jesteśmy trochę głodni, warto przegryźć coś, aby móc ten głód przezwyciężyć do kolejnego posiłku lub do pójścia spać. Takie tkwienie w tym stanie może spowodować, że im głód bardziej intensywny, tym potrzeba jedzenia większa. W pewnym momencie nie uda nam się wytrzymać i zamiast jednego posiłku, zjemy od razu podwójną porcję. Zdrowe przekąski okazują się być tutaj idealne.

 

  • sen dobry na wszystko

 

Jeśli czujesz głód, może to być spowodowane zbyt małą ilością snu. Jeśli postawisz na większą jego ilość, problem być może zniknie. Kiedy odczuwasz głód, połóż się, odpocznij, zrelaksuj. Może jak się obudzisz, okaże się, że Twój organizm pracuje zupełnie inaczej, niż wcześniej. Czasami wydaje nam się, że my wcale nie potrzebujemy dużej ilości snu, że tak jest nam dobrze. Po jakimś jednak czasie okazuje się, że ten sen całkowicie rozregulował nasz organizm i dzieją się rzeczy, na jakie absolutnie nie mamy wpływu i kontroli. Warto więc dokładnie zastanowić się nad tym, czy śpię wystarczająco i czy czuję się każdego dnia wypoczęty. 

Uczucie pragnienia, chęć na coś słodkiego, możliwość zjedzenia ,,zakazanej rzeczy”. To wszystko kusi, sprawia, że chcemy to już, tu, teraz i zaraz. Jedni potrafią bronić się przed tym, co jest zakazane, inni z kolei niestety ale nie umieją wytrwać w swoim postanowieniu nie jedzenia niezdrowych rzeczy. Może powyższe rady i wskazówki okażą się być pomocne i w chwili, gdy chcemy zjeść coś słodkiego lub pikantnego, po prostu do tego, co powyżej spróbujemy się dostosować? Głód obniży naszą energię, sprawi, że pojawią się wahania nastroju, negatywne myślenie, czy problemy związane z otyłością i cukrzycą. Rzeczy należy nazywać po imieniu. Jeśli jest problem, trzeba od razu działać. To jest podstawa. Jeśli chcemy coś zmienić, a głód jest naszym największym wrogiem, z pewnością warto pomyśleć o zastosowaniu się do tych elementów układanki, które wymieniliśmy powyżej, a może stworzą one razem doskonałą całość.

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*