Jak zdrowo schudnąć? cz. 1

Odchudzanie z całą pewnością nie jest procesem łatwym, szybkim i przyjemnym. Chcąc zrzucić kilka kilogramów, koniecznie należy odpowiednio do tego całego procesu podejść. Jak więc schudnąć, aby było to dla nas bezpieczne? Co zrobić, aby nie wrócił nam efekt jojo? Jakie kroki powziąć, by zmotywować się do działania i osiągnąć upragniony efekt? 

***

Jak każdy z nas zapewne wie, aby schudnąć trzeba zmienić nawyki żywieniowe z tych złych na dobre, trzeba tak ułożyć dietę, by osiągnąć deficyt kaloryczny, a do tego postawić na odpowiednią dawkę ruchu minimum trzy razy w tygodniu. Bez względu na to, czy mamy do zrzucenia 5, 10 czy też 15 kilogramów, odchudzanie jest tak samo pracochłonne i wymagające. Nie powinniśmy wierzyć w diety cud, głodówki, które w dwa tygodnie pozwolą nam zrzucić dziesięć kilogramów, czy w magiczne tabletki lub w koktajle, które spalają tkankę tłuszczową niemal natychmiast. Tylko i wyłącznie konsekwencja i działanie jest w stanie zapewnić nam taki wygląd, o jakim tylko marzymy. 

Czym jest zdrowe odchudzanie? To przede wszystkim odpowiednio skomponowany program odchudzania, w którym nie stawiamy na szybkość, ale na jakość. Nie sztuką jest zrzucić pięć kilogramów w kilka dni, by zaraz uzyskać efekt jojo i otrzymać dodatkowe dwa kilogramy w prezencie. Nie sztuką jest tak jeść, by zaraz wyniki krwi były tak słabe, że konieczne będzie wspomaganie się suplementami. Zdrowe odchudzanie to cierpliwość, ciężka praca, konsekwencja, racjonalne podejście i zdrowy rozsądek. Jeśli to wszystko połączymy z dietą i ruchem, na pewno uzyskamy taki efekt, na jakim tylko nam zależy. Co więc robić?

Pełnowartościowe jedzenia i urozmaicona dieta

To stanowi element nadrzędny. Jak wiadomo, nie bez powodu mówi się, iż jesteśmy tym, co jemy. W zależności więc od tego, jak wygląda nasza dieta, tak samo możemy wyglądać i my sami. Nie powinniśmy stawiać na przetworzone jedzenie, na węglowodany proste i fast foody, bo to wszystko jest bardzo niezdrowe, szkodliwe, a do tego wpływające znacznie na naszą wagę. Nasze codzienne menu powinno być kolorowe, pełnowartościowe, jak również i urozmaicone, tak, abyśmy z przyjemnością zjadali każdy posiłek, w pełni napawając się jego smakiem. Co jeść? Dieta powinna być w taki sposób skomponowana, aby dostarczyła odpowiednich ilości białka, węgli, tłuszczów, a także witamin i składników mineralnych. Co więc warto do swojej diety na pewno wprowadzić? Na pewno konieczne są produkty zbożowe z pełnego przemiału, a więc kasze, brązowy ryż, obowiązkowo płatki owsiane, czy też pełnoziarniste pieczywo. Wszelkie takie węglowodany złożone dodają nam energii i są cennym elementem naszej codziennej diety, w przeciwieństwie do węglowodanów prostych, których powinniśmy unikać. Drugą grupę jedzenia stanowi pełnowartościowe białko. Powinniśmy więc sięgać po mleko i jego przetwory, po chude mięso, jak również i ryby. Jeśli chodzi o białko roślinne, tutaj doskonale sprawdzą się warzywa strączkowe. W przypadku zaś trzeciej grupy, a więc tłuszczów, podstawą są te roślinne – pestki słonecznika, olej rzepakowy czy oliwa. Tłuszcze zwierzęce lepiej zamienić. Zamiast śmietany sięgajmy po jogurt, a zamiast masła po margarynę wysokogatunkową. 

Regularnie zjadane posiłki

Regularność posiłków stanowi rzecz najważniejszą, jeśli w grę wchodzi zdrowe odchudzanie. W żadnym wypadku nie powinniśmy stawiać na głodówki, bo takie działanie doprowadzi nas donikąd. Po co nam szybkie schudnięcie, by zaraz na nowo te kilogramy odzyskać? Lepiej jest postawić na pełnowartościowe posiłki, które zjadane są regularnie w odstępach około 3 godzin. W ten sposób jemy 4 – 5 posiłków dziennie, nie czujemy głodu i dostarczamy naszemu organizmowi wszystko to, co najlepsze. Jeśli do tego odpowiednio liczymy kalorykę, kilogramy same krok po kroku zaczną spadać w dół. Największe powinno być śniadanie, a najbardziej delikatna kolacja, tak, aby zjedzone na wieczór jedzenie mogło być wykorzystane na energię, a nie na odkładającą się tkankę tłuszczową.

Obecność błonnika w diecie

Błonnik jest w procesie odchudzania tak cenny, iż nie sposób w ogóle go pominąć. On wchłania wodę, on daje uczucie sytości, w końcu on poprawia perystaltykę jelit, czy też chroni przed zaparciami. Powinniśmy stawiać na takie produkty, które mają go najwięcej. Zaliczyć tutaj możemy między innymi: warzywa i owoce, a także na produkty pełnoziarniste. 

Nawadnianie

Kolejnym niezwykle ważnym elementem jest odpowiednio nawadnianie organizmu. Powinniśmy pamiętać o tym, by pić codziennie około 2 litrów wody, a kiedy wykonujemy trening, zwiększyć tą ilość nawet do 3 litrów. Nie pijemy tylko wtedy, gdy poczujemy łaknienie, ale cały czas, regularnie łyk po łyku przez cały dzień. Dobrze jest postawić na szklankę wody przed jedzeniem,bo wtedy mniej zjemy. Dobrze jest także wybrać herbaty, w tym na przykład czarną lub zieloną, jak również soki warzywne. Omijamy słodkie i gazowane napoje, soki owocowe z dodatkiem cukru, jak również i alkohol, który zawiera tylko i wyłącznie puste kalorie. 

Naturalne spalacze

Jeśli w grę wchodzi odchudzanie, a jedzenie, koniecznie należy również pamiętać o tym, aby wprowadzić do codziennego menu naturalne spalacze, a więc takie substancje, które stymulują wytwarzanie ciepła – termogenezę. Są to na pewno kawa, pieprz, chilli, imbir, chrzan, czy musztarda. 

Podsumowanie

Jeśli chodzi o bezpieczne odchudzanie, z pewnością te pięć prostych kroków jest w stanie przybliżyć nas do uzyskania upragnionego wyglądu, nie wystawiając na niebezpieczeństwo naszego zdrowia. Warto więc stosować się do tych rad, a z pewnością efekty zobaczymy prędzej, niż mogłoby nam się wydawać. A w drugiej części artykułu podpowiemy, o czym w przypadku odchudzania należy pamiętać jeszcze, bo dieta to jedno, a stosowne nawyki i codzienne funkcjonowanie to rzecz kolejna, równie ważna i istotna na cały proces odchudzania.

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*