Jak zdrowo schudnąć? cz. 2

Temat odchudzania jest niezwykle szeroki i można byłoby na jego temat rozwodzić się niemal godzinami. Niezwykle ważnym elementem jest to, aby podejść do tego tematu racjonalnie, tak, aby chudnąć, ale przy tym dobrze się czuć i postawić w pełni na bezpieczeństwo. Zdrowe odchudzanie to przede wszystkim 4 – 5 posiłków dziennie, zróżnicowana i pełnowartościowa dieta, to nawadnianie organizmu, odpowiednia ilość błonnika każdego dnia, a do tego naturalne spalacze, dzięki którym proces termogenezy można jeszcze bardziej przyspieszyć. O tym wszystkim pisaliśmy w części pierwszej tego artykułu, a dziś zajmiemy się kolejnymi kwestiami, które na zdrowe odchudzanie w pełni się składają. O czym więc jeszcze należy pamiętać? Jakie elementy są ważne i istotne? Które czynniki wpływają na pozytywne wyniki w naszym odchudzaniu?

***

Aktywność fizyczna

Bez wątpienia jest to element równie ważny, jak sama dieta. Dzięki aktywności spalamy więcej kalorii, napędzamy metabolizm, wzmacniamy ciało. Dobrze jest postawić na trzy treningi tygodniowo, które będą trwały nie mniej, niż 45 minut. Dobrze jest połączyć treningi cardio z treningami siłowymi, bo wtedy zarówno modelujemy sylwetkę, jak również i spalamy duże ilości kalorii. Aktywność fizyczna powinna nam towarzyszyć na co dzień. Zamiast samochodem do przyjaciółmi, wsiądźmy na rower. Zamiast siedzenia przed telewizorem, wyjdźmy z dziećmi na spacer. Im więcej tej aktywności w naszym życiu, tym z całą pewnością zdecydowanie lepiej. 

Sen to podstawa

Jeśli wydaje się Tobie, że krótki, nieregularny i przerywany sen nie ma znaczenia do tego, jak wyglądasz, jesteś w błędzie. Okazuje się bowiem, że sen ma bardzo duże znaczenie dla całego procesu odchudzania. Jeśli śpimy krótko, zwiększa się u nas poziom greliny, a więc hormonu głodu, a jednocześnie zmniejsza się poziom leptyny, a więc hormonu sytości. Jeśli nie śpimy odpowiednio długo, jesteśmy bardziej głodni i zdecydowanie więcej jemy. Podobnie jest, jeśli śpimy za dużo. W przypadku osób dorosłych zaleca się, aby sen trwał około 8 godzin na dobę. Jest to idealny czas, aby organizm mógł odpocząć, nabrać sił i zregenerować się na kolejny, intensywny dzień. 

Stres to nasz wróg na każdej płaszczyźnie. 

Każdy z nas z całą pewnością ma tego świadomość, że stres może zniszczyć w nas dosłownie wszystko. Jest największym wrogiem, który zabija. Ten krótkotrwały działa na nas mobilizująco, ale ten długotrwały szkodzi naszemu organizmowi, w tym również negatywnie wpływa na cały proces odchudzania. Stres przyczynia się między innymi do odporności na leptynę, do obniżenia wrażliwości na insulinę, jak również i zmniejszenia estrogenu u kobiet, a testosteronu u mężczyzn. Co więcej, stres zwiększa poziom kortyzolu, obniża poziom hormonu wzrostu, a do tego zaburza pracę tarczycy. Każda z kolei tych nieprawidłowości wpływa znacząco na obniżenie tempa przemiany materii, co wpływa na naszą wagę. Co więcej, stres powoduje, że mamy napady głodu. Z pewnością pod wpływem stresu nie raz zdarzyło się Tobie zajadać się niezdrowymi przekąskami, prawda? Jeśli jesteśmy zestresowani, z pewnością warto z tym problemem walczyć. 

Mobilizacja i cierpliwość

Bardzo wiele osób zniechęca się, gdy nie widzą szybkich efektów. Spokojnie! Z pewnością w miesiąc nie uzyskałaś kilogramów na plusie, dlatego też w miesiąc od razu nie schudniesz. U jednych ten proces idzie szybciej, u innych wolniej. Jeśli ktoś ma do zrzucenia 20 kilogramów, a ktoś inny pięć, to w pierwszym przypadku te kilogramy na początku lecą szybciej, niż w przypadku osoby z kilkoma kilogramami na plusie. Trzeba mieć tego pełną świadomość i zdać sobie sprawę, że wszystko jest kwestią indywidualnego przypadku. Róbmy swoje i nie poddawajmy się, bo to najgorsze, co możemy zrobić. Jeśli będziemy zmobilizowani i dzień w dzień będziemy robić swoje – każdego ranka będziemy o krok do przodu, jeśli chodzi o upragniony cel. Nawet, jeśli pewne rzeczy nie od razu są zauważalne, w końcu je zobaczymy.

Cheat meal lub cheat day

Bycie na diecie nie jest łatwe i każdy doskonale o tym wie. Jeśli nie jesteśmy profesjonalnymi zawodnikami przygotowującymi się na przykład do zawodów sylwetkowych, nie powinniśmy popadać w paranoję. Jeśli raz w tygodniu postawimy sobie na cheat meal lub cheat day, to z całą pewnością nic złego nam się nie stanie. Zbyt restrykcyjnie trzymanie się diety może sprawić, że pęknie w nas coś i nie uda nam się utrzymać się w tym stanie. Jeśli zaś wiemy, że w każdą niedzielę możemy sobie pozwolić na ulubionego batonika, to z całą pewnością życie stanie się lepsze.

Podsumowanie

Jak widać, bezpieczne odchudzanie jest możliwe i wcale nie trzeba wiele, by na nie właśnie postawić. Skupmy się więc na tym, jak wygląda nasza dieta, nawadniajmy organizm wodą, wysypiajmy się, unikajmy stresu, bądźmy aktywni i pozwalajmy sobie od czasu do czasu w granicach zdrowego rozsądku na małe odstępstwa od normy. Jeśli tak będziemy działać, z pewnością kilogramy będą szybować w dół, a my będziemy czuć się doskonale. 

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*