Jak zwalczyć uczucie głodu?

Chcesz zrzucić parę kilogramów, więc musisz przejść na dietę. I tutaj pojawia się zasadniczy problem  – głód! Osoby stosujące deficyt kaloryczny odczuwają go niezwykle często. Męczy on, sprawia, że czujemy się źle, słabo, niedobrze. Czy są więc sposoby na to, by z tym głodem walczyć? By znaleźć rozwiązanie na to, jak go przezwyciężyć? Okazuje się, że sposoby na to naprawdę istnieją. 

***

Głód atakuje niepostrzeżenie. Pojawia się nagle i zazwyczaj wtedy, gdy nie powinniśmy już zjadać żadnego posiłku. Nie znosimy go i stale musimy z nim walczyć. Jest dla nas wrogiem numer jeden, którego chcielibyśmy pokonać za wszelką cenę. Ale jak to zrobić?

Zanim odpowiemy sobie na to pytanie, warto najpierw dogłębniej poznać samo uczucie głodu i to, skąd się ono bierze. Za stan ten odpowiadają odpowiednie działania w naszym organizmie. Następuje więc spadek glukozy we krwi, jednocześnie zaś wzrasta poziom greliny, czyli hormon apetytu odpowiedzialny za to, czy czujemy głód czy też nie. Im tej greliny więcej, tym odczuwanie głodu wyższe. Od czego więc ten poziom jest zależny? Od wielu czynników, w tym między innymi od wspomnianego poziomu glukozy, ale również i poziomu insuliny, od sposobu odżywiania się, od sprawności naszego układu nerwowego, od kondycji organizmu, od jakości snu, czy intensywności w aktywności. Każdy taki element ma ogromne znaczenie i w związku z tym u jednej osoby to uczucie głodu jest wyższe, u innej po prostu niższe. Co więc zrobić, by powstrzymać apetyt? Poniżej przedstawiamy sześć najbardziej skutecznych i wartych pokazania sposobów na to, by ten apetyt był mniejszy, a sam głód nie doskwierał nam zbyt często. Co to więc jest?

  • Harmonogram odżywiania

Jeśli ustalimy sobie, co ma znaleźć się na naszym talerzu w poszczególnych porach dnia, dużo łatwiej będzie nam kontrolować to, co jemy i jak jemy. Ważne, aby nasz dzień składał się z 5 – 6 posiłków, które będą zjadane regularnie, w określonych odstępach czasu. Nie powinniśmy omijać żadnego z posiłków, gdyż to, że nie zjemy go w tej chwili, sprawi, że zjemy go później i to z zwiększoną jeszcze ilością. Dobrze jest dzień wcześniej zaplanować sobie, co będziemy jedli, ewentualnie przygotowali pod posiłki dane zakupy i tak, kolejnego dnia, zabrali się już konkretnie za zrobienie menu na cały dzień.

  • Mądre jedzenie

Czyli jakie? Istotne jest to, aby dostarczyć organizmowi tego wszystkiego, co jest mu potrzebne. Trzeba więc zatroszczyć się o odpowiednią ilość węglowodanów, ale tych złożonych, białka, błonnika, witamin, ale także i tych zdrowych tłuszczy. Powinno się więc wybierać zdrowe rzeczy, omijać te przetworzone i fast foody, jak również i węglowodany proste, szczególnie, gdy mamy na myśli słodycze. Im bardziej wartościowe są nasze posiłki, tym uczucie głodu między tymi posiłkami będzie zdecydowanie mniejsze. 

  • Picie wody

Bez względu na to, czy jesteśmy na diecie redukcyjnej, czy też stawiamy na dietę na budowę masy, woda to element nadrzędny, o jakim z całą pewnością powinniśmy pamiętać. Picie wody mineralnej jest nie tylko zdrowe, ale również i daje możliwość uporania się z uczuciem głodu. A oprócz wody, którą można pić samą lub z dodatkiem cytryny, miodu, bądź listków mięty, warto także stawiać na ziołowe napary, w tym na przykład czarny bez, dziką różę, miętę, jak również i rumianek. 

  • Szukanie sobie zajęć

Bardzo często jemy, bo się najzwyczajniej w świecie nudzimy, a skoro nie mamy co robić, sięgamy po jedzenie. Jeśli więc tak zaplanujemy sobie czas, by tej nudy nie było, nie będziemy jednocześnie myśleć o jedzeniu, a to wszystko sprawi, że uczucie głodu nie będzie nam tak doskwierać. Im więcej zajęć, tym mniej myślenia o tym, że coś byśmy z chęcią przegryźli. 

  • Mięta

Badania pokazują, że uczucie miętowego smaku w ustach sprawia, że nie jesteśmy aż tak głodni i to uczucie głodu nie jest tak dokuczliwe, jak zazwyczaj. Można więc postawić na gumę do żucia, częstsze mycie zębów, czy cukierki miętowe, ale koniecznie bez cukru. 

  • Zdrowe przekąski

A jeśli już głód nie daje za wygraną i nie jesteśmy w stanie normalnie funkcjonować, to można sięgnąć po porcję jedzenia w postaci zdrowych przekąsek. Co więc tutaj sprawdzi się najlepiej? Gotowane warzywa, jogurt naturalny, sok z owoców lub suszone owoce czy na przykład garść orzechów. Taka mała porcja jedzenie nie zaszkodzi, a na pewno na jakiś czas głód zostanie pokonany.

Jeśli i Tobie doskwiera głód i nie potrafisz nad nim zapanować, to z całą pewnością warto spróbować powyższych metod. Być może właśnie Tobie są one w stanie pomóc, dlatego też warto z nich skorzystać. A jeśli to nie pomoże, warto udać się do dietetyka, która sprawdzi, jak wygląda nasza dieta i zaproponuje swoje rozwiązanie, tak, aby pozwolić danej osobie chudnąć, ale przy tym tak strasznie się nie męczyć. 

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*