Mity na temat odchudzania cz. 1

Na temat odchudzania wiele krąży mitów, złotych rad i cudownych porad. Gdyby jednak one wszystkie były prawdą, to nie wiedzielibyśmy czym jest otyłość i tak wielu ludzi nie miałoby nadwagi. Prawdą jest, że odchudzanie to niezwykle skomplikowany proces, który przede wszystkim wymaga odpowiedniej ilości czasu, dużej dawki motywacji, a do tego samozaparcia i ciężkiej pracy. Nikt w tydzień nie przytył 20 kilogramów i nikt w tydzień ich nie zrzuci. Trzeba mieć tego świadomość i ten aspekt należy jak najbardziej mieć na uwadze. Poniżej chcemy przedstawić najbardziej absurdalne mity, jeśli w grę wchodzi to, jak powinno wyglądać odchudzanie. Jesteście gotowi?

***

Czy kalorie ze wszystkich produktów są sobie równe?

Jednym z pierwszych dylematów, jakie niewątpliwie należy wziąć pod uwagę są kalorie, a więc to, o co rozchodzi się cała filozofia chudnięcia. Liczymy kalorie, patrzymy na kalorie, chcemy zyskać ten kaloryczny deficyt, żeby tylko móc zacząć stawiać na skuteczne odchudzanie. Okazuje się, że wielu z nas zastanawia się nad tym, czy jedne kalorie drugim są równe. Jak to jest? Czy to prawda, czy mit, że dane kalorie innym nie są równe? Kalorie są pomiarem energii i określają one taką samą zawartość energetyczną. Jest to jak najbardziej prawdą. Jeśli jednak chodzi o to, czy wszystkie mają taki sam wpływ na naszą wagę, to okazuje się, że nie do końca. 200 kalorii białka, będzie zupełnie innym dla naszego organizmu działaniem, niż 200 kalorii węglowodanów, czy też tłuszczy. Należy ten aspekt mieć na uwadze i o nim właśnie pamiętać. Ktoś, kto postawi na pięć posiłków dziennie o łącznej ilości kalorii 1500 kalorii składającej się z pełnowartościowych posiłków, z pewnością nie dostarczy organizmowi tego, co zjedzenie pięciu batonów po 300 kalorii każdy. Jedna kaloria drugiej więc nie jest równa i jest to jak najbardziej prawdą, a określenie, że wszystkie kalorie są sobie równe – jest czystym mitem. 

Czy utrata masy ciała jest procesem liniowym?

Bardzo często zastanawiamy się nad tym, czy odchudzanie to proces liniowy, w którym systematycznie gubimy określoną ilość kilogramów. Czy tak jest, czy jest to nieprawdą? Wielu uważa, że to proces typowo liniowy, jednak prawdą jest, że nie do końca można się z tym zgodzić. Czasami w jednym tygodniu gubimy dwa kilogramy, po czym w następnym zrzucamy jedynie 400 gramów lub nie tracimy nic. Jest to zjawisko jak najbardziej normalne i nie powinniśmy pod żadnym pozorem czegokolwiek się obawiać, bo tak to właśnie wygląda. Waga ma tendencję wahań, a więc raz możemy schudnąć więcej, raz mniej, raz waga może przez dłuższy czas stać w miejscu, w innym przypadku może nieco poszybować do góry. Należy więc o tym pamiętać i jak najbardziej mieć to na uwadze. Mitem jest więc, że odchudzanie to proces liniowy. 

Czy suplementy mogą pomóc nam w chudnięciu?

Rynek suplementów diety pęka w szwach. Wciąż pojawiają się na rynku nowe specyfiki, które to mają za zadanie pomóc nam zrzucić zbędne kilogramy i usunąć ten nielubiany nadmiar tłuszczu. Rynek suplementów ma doskonale rozwinięty marketing, co sprawia, że ludzie zachwycają się tego typu produktami i łapią je niczym świeże bułeczki. Tak naprawdę jednak, same te specyfiki wcale nie mają dużego wpływu na nasze odchudzanie. Często ich zażywanie idzie w parze z tym, że bardziej chce nam się chcieć, a więc stawiamy na więcej aktywności i wybieramy lepszą dietę. Nie same więc suplementy działają na naszego wroga, ale nasza zmiana podejścia. Mitem jest więc, że suplementy diety to idealny środek na odchudzanie. 

Czy utrata wagi jest siłą woli czy biologią?

Trudno jest tutaj jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy utrata wagi jest bardziej silna wolą, czy też biologią. Zarówno określenie, że to tylko silna wolna jest mitem, ale i stwierdzenie, że to czysta biologia, także stanowi mit. Każdy bowiem przypadek jest inny i każdy rządzi się zupełnie innymi prawami i wpływa inaczej na nasze ciało. Na nasz wygląd i masę wpływ mają zarówno czynniki genetyczne, biologiczne, jak również i środowiskowe. To wszystko więc sprawia, że u jednych przyczyną słabej utraty wagi może być brak silnej woli związanej z jedzeniem, u innych z kolei może to być na przykład chora tarczyca czy PCOS. Trzeba więc zawsze do każdego przypadku podejść w pełni racjonalnie.

Czy więcej ruchu, mniej jedzenia to dobry wybór?

Wydawałoby się być logicznym, że aby schudnąć należy mniej jeść i więcej się ruszać. Oczywiście jest to jak najbardziej ważne, jednak samo takie określenie procesu odchudzania nie niesie za sobą nic dobrego, bowiem szybko wypala i sprawia, że tracimy motywację. Działamy według określonego schematu i tak naprawdę trwa to zazwyczaj chwilę, a zaraz wszystko wraca do punktu wyjścia. Należy przede wszystkim chcieć, mieć wizje, pragnąc zmian w swoim wyglądzie. Powinniśmy wprowadzić aktywność nie na zasadzie obowiązkowych treningów, ale jako coś, co sprawia nam przyjemność i co napędza nas do działania. Podobnie jest z dietą – powinniśmy stawiać na zdrowe, pełnowartościowe jedzenie, tak, aby to był nasz sposób odżywiania się, a nie chwilowa wizja. Mitem jest więc stwierdzenie, że tylko i wyłącznie mniej jeść i więcej się ruszać okaże się być strzałem w dziesiątkę. 

Czy węglowodany powodują, że jesteśmy otyli?

To prawda, że aby schudnąć, najlepiej jest wprowadzić cięcie węglowodanów, a więc mieć ich w diecie mniej. Nie jest jednak prawdą, że to właśnie one powodują tycie. Węglowodany możemy podzielić na proste i na złożone, a to sprawia, że jedne węgle drugim nie są równe. Dieta niskowęglowodanowa może przyczynić się do zmniejszenia masy ciała, ale jednocześnie węglowodany w diecie, szczególnie mowa tutaj o tych złożonych – to niezwykle ważny aspekt każdego menu. 

Podsumowanie

Jeśli chcemy zrzucić kilka kilogramów, należy przede wszystkim podejść do tego tematu jak najbardziej racjonalnie, bowiem tylko w taki sposób jesteśmy w stanie osiągnąć to, na czym tylko nam zależy. Podstawą jest więc zdrowa dieta na lata, a nie na lato i aktywność, która nie będzie obowiązkiem, ale totalną dla nas przyjemnością. 

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*