Nasiona chia – czy warto je spożywać?

Szałwia hiszpańska występująca w formie nasion chia cieszy się bardzo dużą popularnością i wybierana jest przez ludzi stawiających na zdrową, zbilansowaną dietę, z zastosowaniem produktów, które mają duże ilości składników odżywczych i których zastosowanie w kuchni nie ma tak naprawdę końca. Czym jest szałwia hiszpańska, dlaczego warto ją stosować i w jaki sposób jeść nasiona chia?

***

Szałwia hiszpańska znana jest już z czasów Azteków i Majów. Jej tradycja sięga już ponad 5500 lat, a dziś na nowo nasiona chia wchodzą do łask i wykorzystywane są przez coraz to większą grupę osób stawiających na zdrowie na swoim talerzu. Sama nazwa chia oznacza – tłusty i oleisty, a więc szałwia hiszpańska to produkt składający się w głównej mierze z tłuszczów. Na szczęście jest źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych n – 3 i n – 6, jak również rozpuszczalnej frakcji błonnika pokarmowego. Dzięki obecności kwasu alfa linolenowego należącego do rodziny kwasów omega – 3, dostarczamy go w odpowiedniej ilości, której wciąż jest za mało u większości osób, bo mimo wszystko większość z nas zażywa w znacznie większej ilości omega – 6, a te w nadmiarze powodują zwiększenie krzepliwości krwi, reakcje alergiczne i stany zapalne.

Co zawiera chia?

Zażywając nasiona szałwii hiszpańskiej otrzymujemy wszystko to, co cenne i wartościowe dla naszego organizmu. W ich składzie znajdują się bowiem między innymi takie składniki mineralne, jak – wapń, fosfor, potas i magnez, a także liczne witaminy, w tym B1, B2, C, A , kwas foliowy i niacyna. Nie brakuje w nich także antyoksydantów. I choć nasiona te są bardzo kaloryczne, bo w 100g produktu mamy blisko 500 kalorii, to niewątpliwie są one produktem, na jaki warto stawiać i który w swojej diecie warto posiadać.

Właściwości szałwii hiszpańskiej, czyli czy chia naprawdę jest tak zdrowe?

Szałwia hiszpańska posiada wiele wartości odżywczych, a to sprawia, że nasiona te wykazują bardzo wiele właściwości prozdrowotnych. W sposób szczególny obniżają one ciśnienie tętnicze krwi, działają przeciwbólowo, przeciwzapalnie, przeczyszczająco, jak również i przeciwnowotworowo. Nasiona chia zapobiegają szybszemu starzeniu się, co związane jest przede wszystkim z oksydacyjnym uszkodzeniem DNA. Co znajduje się więc w chia, że ma tak zbawienny wpływ na organizm człowieka? W nasionach tych znajduje się przede wszystkim kwas alfa – linolenowy, który wpływa znacząco na wspomaganie pracy mózgu, poprawę pamięci, jak również i koncentracji. Pozwala on obniżyć stężenie triacylogliceroli we krwi, a także frakcji VLDL cholesterolu, z jednoczesnym podwyższeniem stężenia frakcji HDL.

Chia – jak jeść i w jaki sposób stosować szałwię hiszpańską, by zapewniła skuteczność? Do czego dodawać chia, by zapewniły nam to, co najlepsze z pełną garścią swoich właściwości?  Nasiona są doskonałym dodatkiem, który warto dodawać do deserów, jogurtów, różnego rodzaju sałatek i koktajli. Zastanawiając się jak zrobić nasiona chia, można dodawać je do danych produktów w całości, zmielone lub w postaci żelu, który rewelacyjnie radzi sobie jako zamiennik jajek.

Gdzie kupić nasiona chia? Tak naprawdę znajdują się one w większości sklepów, szczególnie w takich, w których mamy dział ze zdrową żywnością. Są one doskonałe do stosowania w codziennej diecie, bowiem ich nieocenione właściwości działają pozytywnie na cały organizm człowieka, mając pozytywny wpływ na organizm na wielu płaszczyznach. Jeśli szałwia hiszpańska to z pewnością pełnia zdrowia każdego dnia.

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*