Ocet jabłkowy jabłkowego dla odchudzania: Czy to działa?

Istnieje wiele poszlak zdrowotnych stwierdzających że ocet jabłkowy może promować utratę masy ciała. Istnieją pewne dowody sugerujące, że kwas octowy, składnik octu, może pomóc w utracie wagi, w pewnym stopniu. W tym artykule sprawdzimy, czym właściwie jest ocet jabłkowy, jak może pomóc w utracie wagi, jego inne korzyści zdrowotne oraz jak go używać.

Czym jest ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy można stosować jako dodatek do żywności, jako tonik w kosmetyce. Ocet jabłkowy jest od wieków stosowany jako środek wspomagający zdrowie. Przed rozpowszechnieniem insuliną ocet był ludowym lekarstwem na cukrzycę. Dziś używa się go w żywności, napojach i dla różnych korzyści zdrowotnych.

Producenci wytwarzają ocet jabłkowego, robiąc najpierw cydr. W tym celu mieszają jabłka, cukier i drożdże i pozwalają na fermentację mieszanki. W wyniku tego procesu powstaje alkohol.

Określone szczepy bakterii przekształcają następnie alkohol w kwas octowy. Kiedy cały alkohol zniknie, mieszanka staje się octem jabłkowym. Ponieważ mieszanka na ocet jabłkowy zawiera wstępnie bakterie i drożdże, niektórzy twierdzą, że jest on źródłem probiotyków. Probiotyki to mikroorganizmy z udokumentowanym naukowo korzystnym wpływem dla zdrowia.

W nierafinowanym occie jabłkowym, bakterie i drożdże tworzą luźną bryłę na dnie butelki, którą nazywamy „matką” lub zaczątkiem.

Ocet jabłkowy i utrata masy ciała

Dowody sugerują, że ocet jabłkowy może pomóc w utracie wagi, gdy ludzie łączą go z obniżoną kalorycznością diety i regularnymi ćwiczeniami fizycznymi.

W badaniu przeprowadzonym w 2018 r. na 39 osobach przeanalizowano wpływ diety niskokalorycznej i octu jabłkowego w porównaniu z samą dietą niskokaloryczną przez 12 tygodni. Badacze stwierdzili, że uczestnicy, którzy przyjmowali ocet jabłkowy na cydr:

  • stracili na wadze więcej
  • mieli niższy wskaźnik masy ciała (BMI)
  • poprawili swój poziom cholesterolu i triglicerydów

Wyniki te sugerują, że ocet jabłkowy może wspomagać inne sprawdzone podejścia do utraty wagi.

Kolejne małe badanie, w którym wzięło udział 20 uczestników, dotyczyło skutków przyjmowania 20 mililitrów octu jabłkowego dziennie wraz z wodą. Badacze stwierdzili niższy wskaźnik BMI u 10 osób z nadwagą oraz niższy poziom glukozy na czczo u pozostałych 10 osób, które miały cukrzycę typu 2.

Badanie krzyżowe w Journal of Diabetes Research zauważa, że kwas octowy, jeden ze związków octu jabłkowego, pomaga spowolnić tempo, w jakim żywność opuszcza żołądek u osób zdrowych i chorych na cukrzycę typu 1.

Należy zauważyć, że podczas gdy niektóre badania stwierdzają, że ocet jabłkowy wspomaga odchudzanie, badania te są małe, z małą liczbą uczestników podając raczej skromne rezultaty.

Mało prawdopodobne jest by sam ocet jabłkowy zmienił dramatycznie Twoje BMI.

Inne korzyści płynące z octu jabłkowego

Ocet jabłkowy może mieć dla niektórych osób inne korzyści zdrowotne. Wiele badań nad octem jabłkowym jest małych, ale istnieją wczesne dowody sugerujące, że może pomóc:

Inne badania przeprowadzone przez naukowców na szczurach pokazują, że ocet jabłkowy może pomóc w gojeniu się ran, zdrowiu mózgu i obniżeniu ciśnienia krwi. Naukowcy nie powielili tych wyników u ludzi, więc nie jest jasne, czy ocet jabłkowy miałby takie same korzyści u nas.

Niektórzy twierdzą, że ocet jabłkowy pomaga organizmowi usuwać toksyny, ale dowody naukowe nie potwierdzają tej teorii.

Ocet jabłkowy nie zastępuje leczenia, szczególnie w przypadku cukrzycy, nadciśnienia lub poważnych infekcji. Każdy, kto cierpi na te schorzenia, powinien zasięgnąć porady swojego lekarza.

Ocet jabłkowy – przeciwwskazania

Ocet jabłkowy jest zazwyczaj bezpieczny, ale może wywoływać skutki uboczne u niektórych osób. Kwaśność octu z jabłek może zanikać szkliwo zębów, zwłaszcza jeśli osoba spożywa go w stanie nierozcieńczonym. Z tego powodu dobrym pomysłem jest rozcieńczenie octu jabłkowego w żywności lub napojach.

Inne potencjalne skutki uboczne i interakcje obejmują:

  • nudności
  • pogorszony refluks
  • zmieniający się poziom insuliny
  • niski poziom potasu

Ocet jabłkowy może również przeciążyć nerki, jeśli cierpisz na przewlekłe zapalenie stan nerek.

Jeżeli dana osoba posiada jakiekolwiek przewlekłe choroby, przed spróbowaniem octu jabłkowego powinna skonsultować się ze swoim lekarzem.

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*