Oliwa z oliwek na odchudzanie: czy to korzystny wybór?

Oliwa z oliwek jest wytwarzana w procesie mielenia oliwek i wydobywanie z niej oliwy, którą wiele osób lubi użyć jako dodatek do pizzy, makaronu czy sałatki lub chleba. Niektóre z najbardziej znanych korzyści spożywania oliwy z oliwek obejmują jej zdolność do zmniejszania stanów zapalnych, wspierania zdrowia serca i obniżania ciśnienia krwi. Może nawet mieć potencjalne działanie przeciwnowotworowe i chronić zdrowie mózgu

W tym artykule skupimy się jednak na tym, czy oliwa z oliwek może być stosowana w celu intensyfikacji utraty wagi.

Wiele korzyści z oliwy z oliwek zaobserwowano w kontekście korzystania z diety śródziemnomorskiej.

Ten sposób jedzenia charakteryzuje się dużym spożyciem owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, ziemniaków, roślin strączkowych, orzechów oraz nasion. Podczas gdy dieta często obejmuje ryby które są z reguły tłuszcze, głównym źródłem tłuszczu jest oliwa z oliwek. Dieta ogranicza także czerwone mięso i słodycze.

Oliwa z oliwek zawiera jednonienasycone kwasy tłuszczowe (MUFA), które mają jedno nienasycone wiązanie węglowe w składzie swojej cząsteczki. MUFA występują w postaci płynnej w temperaturze pokojowej.

W 4-tygodniowym badaniu stwierdzono, że mężczyźni z nadwagą lub otyłością, którzy zastąpili tłuszcze nasycone jednonienasyconymi tłuszczami w swojej diecie, doświadczyli niewielkiej, ale istotnej utraty masy ciała, w porównaniu z dietą bogatą w tłuszcze nasycone, pomimo braku większych zmian w ogólnym spożyciu tłuszczu lub ogólnej liczby kalorii.

Nowsze badania potwierdzają, że nienasycone kwasy tłuszczowe są prawdopodobnie bardziej korzystne niż tłuszcze nasycone, jeśli chodzi o utrzymanie zdrowej masy ciała. W badaniach na zwierzętach wykazano również, że diety bogate w jednonienasycone tłuszcze zapobiegają przybieraniu na wadze i gromadzeniu się dodatkowego tłuszczu trzewnego.

Ponadto oliwa z oliwek jest bogatym źródłem średniołańcuchowych trójglicerydów (MCT), które od dawna badane są pod kątem ich zdolności do odgrywania roli w zdrowym odchudzaniu i utrzymaniu prawidłowej masy ciała. MCT to trójglicerydy, które zawierają kwasy tłuszczowe zawierające 6–12 atomów węgla. Są szybko rozkładane i wchłaniane przez wątrobę, gdzie organizm może je efektywnie wykorzystywać w procesach metabolicznych.

Badania odnośnie efektywności MCT w odchudzaniu nadal dają mieszane wyniki. Jednakże w jednym badaniu porównano MCT z długołańcuchowymi trójglicerydami, stwierdzając, że MCT spowodowały większą produkcję niektórych hormonów regulujących apetyt, takich jak peptyd YY, co zwiększa uczucie sytości.

Inne badania wskazują, że MCT mogą sprzyjać odchudzaniu poprzez zwiększenie spalania kalorii pochodzących bezpośrednio z tkanki tłuszczowej w organizmie, aniżeli ze źródeł węglowodanowych.

Inne metody stosowania oliwy z oliwek

Oliwa z oliwek jest dobrym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i średniołańcuchowych trójglicerydów, które, jak wykazano, oferują potencjalne korzyści, jeśli są zawarte w dietach ukierunkowanych na odchudzanie.

Inną metodą stosowania oliwi z oliwek jest wykonywanie masaży przy jej pomocy. Nie ma badań potwierdzających efektywność tego pomysłu.

Innym popularnym twierdzeniem jest to, że mieszanka oliwy z oliwek i soku z cytryny może sprzyjać szybkiemu odchudzaniu. Jest to prawdopodobne, ponieważ często stosuje się go jako środek detoksykujący, który zwykle powoduje istotne zmniejszenie spożycia kalorii, a w konsekwencji utratę tłuszczu, wody i mięśni z organizmu.

PODSUMOWANIE

Podczas gdy oliwa z oliwek może być korzystna dla utraty wagi, gdy jest spożywana w niezbyt dużych ilościach (ostatecznie jest ona skoncentrowanym źródłem tłuszczów – najbardziej kalorycznego ze składników odżywczych), zdecydowanie nie zalecamy masaży oliwą z oliwek i spożywania dużej ilości mieszanki oliwy z sokiem cytrynowym. Są to rozwiązania kończące się nie tylko jedynie chwilową utratą wagi przez efekt yo-yo, ale i w skrajnych przypadkach mogą negatywnie wpłynąć na ogólny stan zdrowia.

Oliwa z oliwek jest zdrowym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i średniołańcuchowych trójglicerydów, z których oba okazały się potencjalnie korzystne dla utraty wagi.

Chociaż pojawiają się głosy, że ​​oliwa z oliwek może być stosowana jako olej do masażu lub detoksykacji, nadal najskuteczniejszym sposobem wykorzystania oliwy z oliwek do utraty wagi jest włączenie jej do diety ze zmniejszoną ilością spożywanych kalorii i używania jej jako podstawowego źródła tłuszczu.

Należy jednak pamiętać, że oliwy z oliwek może przyczynić się do zwiększenia liczby kalorii i ilości tłuszczu w diecie. Dlatego powinna być stosowana w umiarkowanych ilościach. Oliwa z oliwek stosowana jako część diety wegańskiej lub śródziemnomorskiej o zmniejszonej kaloryce, może przynieść największe korzyści zarówno zdrowotne jak i w obrębie utraty nadmiernej masy ciała w dłuższej perspektywie.

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*