PŁYWANIE A ODCHUDZANIE

Każda aktywność fizyczna jest dobra, jeśli zależy nam na zrzuceniu kilku kilogramów, z jednoczesnym uzyskaniem energii, chęci do życia i mocy endorfin na każdy dzień. Z całą pewnością wśród różnorodnych sportów, które uprawiamy każdego dnia jest pływanie. Aktywność ta, choć nie przez wszystkich lubiana, ma spore grono swoich zwolenników, gdyż jest ona aktywnością, która wymaga od nas pływających naprawdę wielu umiejętności. Równowaga, rytm, zgranie kończyn górnych z dolnymi i z oddechem. W gruncie rzeczy nie jest to wcale takie łatwe zadanie, ale jedno jest pewne – przynosi ono wiele zalet, dlatego warto przyjrzeć mu się nieco bliżej, szczególnie w aspekcie pływanie  i odchudzanie.

***

Pływanie jest aktywnością, które zalecane jest każdemu, bez względu na płeć, na wiek, czy na różnego rodzaju schorzenia. Pływać mogą osoby starsze, ludzie mający problemy z układem ruchu, wszyscy ci, którzy chcą zrzucić parę kilogramów, stawiając przy tym na totalną przyjemność, jaką może aktywność fizyczna dać. Pływając angażujemy do pracy mięśnie, stawy, jak również i kości. Pływając musimy dać z siebie dużo energii zarówno gdy chodzi o samo unoszenie się na wodzie, jak również i już samo pływanie w odpowiednim stylu. Jak pokazują badania – zapotrzebowanie energetyczne przy pływaniu jest aż cztery razy większe, niż w przypadku na przykład biegania . Pływanie dla odchudzania to bardzo dobry trening, podczas którego jesteśmy w stanie spalić naprawdę bardzo dużo kalorii.

Zalety pływania

Decydując się na pływanie, jako regularną formę aktywności fizycznej, otrzymujemy dla naszego zdrowia pełnię korzyści, którą można odczuć już po kilku odbytych treningach. Dlaczego więc warto chodzić na basen lub latem korzystać z pływania w jeziorach?

  • pływanie działa na całe nasze ciało. Nie obciąża ono absolutnie stawów oraz krążków międzykręgowych, ale jednocześnie pozwala pracować i mięśniom i kościom i tym właśnie stawom.
  • pływanie to doskonały sposób na walkę z bólami kręgosłupa. Wzmacniamy mięśnie grzbietu, jak również i odpowiednio je rozluźniamy. Dzięki tej aktywności możemy skorygować naszą postawę i pozbyć się dyskomfortu związanego z różnego rodzaju dolegliwościami ze strony naszego rusztowania ciała.
  • Pływanie przyspiesza metabolizm, obniża poziom cholesterolu LDL, ujędrnia skórę, pomaga walczyć z cellulitem, usprawnia układ krwionośny, gdyż serce szybciej pompuje krew, a to prowadzi do lepszego dotlenienia wszystkich tkanek.

Zadając więc sobie pytanie – jak pływanie wpływa na odchudzanie to odpowiedź jest jedna, bo angażujemy do pracy całe nasze ciało i w ten sposób spalamy bardzo dużo kalorii, nawet podczas krótkiego treningu. W ciągu godziny możemy spalić od 400 – 600 kalorii, w zależności od tego, z jaką intensywnością pływamy. Jak działa pływanie na odchudzanie? Gubimy zbędne kilogramy pozbywając się tkanki tłuszczowej, a jednocześnie modelujemy sylwetkę działając pozytywnie na nasze mięśnie. Będąc pod wodą, opór powoduje, że musimy wykonać zdecydowanie większą pracę, niż na lądzie, a to właśnie sprawia, że pływając możemy jednocześnie gubić kilogramy modelować ciało.

Istotne elementy wpływające na efektywność treningów
  • odpowiedni styl pływania. Możemy zdecydować się na styl motylkowy, grzbietowy, klasyczny, czy też kraul. Każdy z nas preferuje pływanie w zupełnie innym stylu i dlatego też dobrać powinniśmy go indywidualnie pod siebie. Czy pływanie żabką zagwarantuje nam odchudzanie? Czy kraul jest bezpieczny? Czy styl grzbietowy pozwoli nam wzmocnić mięśnie pleców i poprawić sylwetkę? Rodzących się pytań jest co niemiara i jeśli chodzi o styl  najważniejsze jest to, żeby dobrać go do siebie i pływając, czuć się  z tym po prostu dobrze.
  • Jakość pływania. Jeśli zakładasz sobie, że chcesz na treningu przepłynąć 500 metrów, zmień myślenie. Tutaj nie chodzi tak naprawdę o to, jak szybko płyniemy i ile metrów przepłyniemy, tylko o to, jak dokładnie wykonujemy ruchy rąk i nóg. I są one bardziej precyzyjne, tym nasze ciało pracuje bardziej efektywnie.
  • Czas pływania. Warto postawić na trening, który będzie trwał minimum 30 minut, bowiem po tym czasie dopiero organizm zaczyna spalać kalorie. Warto w przypadku pływania postawić na naprzemienne formy – intensywne pływanie i delikatne w formie odpoczynku.
Czy warto zainwestować w sprzęt do pływania?

Można, ale nie jest to konieczne. Nie potrzebujemy wydawać pieniędzy, by móc pływać, chyba że jedynie na karnet na basen. Jeśli jednak chcemy, możemy zakupić zatyczki do uszu lub  nosa, jeśli chcemy zwiększyć komfort naszego pływania. Warto postawić także na czepek i na okularki. I oczywiście można dokonać zakupu sprzętu, który ma za zadanie zwiększyć intensywność naszych ćwiczeń. Może więc to być deska – pomocna w nauce pływania, jak i przy ćwiczeniach dolnych partii ciała, pull buoy – do pracy na górne partie ciała, płetwy – by poprawić technikę i szybkość pływania, a także wiosełka pływackie, aby jeszcze bardziej zwiększyć opór ruchu ramion.

Czy pływanie jest dla wszystkich? Na pewno dla większości, gdyż nie powoduje dużego ryzyka urazów i daje możliwość ćwiczeń osobom z różnego rodzaju chorobami układu ruchu. Najważniejszą zasadą jest to, aby dobrać odpowiedni styl do swoich możliwości i ewentualnych problemów zdrowotnych. Jeśli na przykład mamy choroby kręgosłupa, w tym konkretne wady postawy, omijajmy pływanie żabką, a wybierzemy pływanie grzbietem.

Jeśli dobrze dobierzemy sposób pływania, to nie tylko postawimy na walkę z kilogramami, ale również na doskonale samopoczucie, pozbycie się bólów kręgosłupa i moc endorfin każdego dnia. Pływanie warto wprowadzić do swojego grafiku zajęć na każdy tydzień.

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*