Utrata wagi

Każda osoba, która rozpoczyna etap odchudzania się, w pierwszej kolejności zastanawia się nad tym – kiedy będzie można zauważyć znaczące efekty? I tutaj tak naprawdę nie ma jednej, prawidłowej odpowiedzi, gdyż wynik odchudzania zależny od wielu czynników i zupełnie inaczej wygląda u każdej osoby. W tym artykule zawarte zostaną wszelkie informacje dotyczące tych właśnie różnic, czynników wpływających na utratę wagi, sposobów, by ten efekt był jak najbardziej zadowalający. Gotowi? Zapraszamy! 

***

U jednych osób pierwsze efekty można zauważyć już po pierwszych dwóch tygodniach, u innych po dwóch miesiącach. Duże znaczenie ma na pewno waga wyjściowa, plan odżywiania, rodzaj aktywności. Nie można pod żadnym pozorem porównywać się do nikogo, stosować takich samych diet z innymi ludźmi, analizować wyników z siostrami, koleżankami… Każdy z nas jest zupełnie inny i o tym należy pamiętać.

Pierwsza kwestia – waga wyjściowa

W zależności od tego, od jakiej wagi wyjściowej zaczynamy, takie też możemy zauważyć efekty. Wiadomo, że gdybyśmy porównali utratę 5 kilogramów u osoby ważącej 12  0 kilogramów, a ważącej 60 kilogramów, u tej szczuplejszej widoczny efekt byłby zdecydowanie większy. Patrząc jednak na upływ czasu, osoba z większą wagą zgubi tych kilogramów zdecydowanie więcej, niż osoba szczuplejsza. Nie bez powodu często tak szybko zauważamy metamorfozy osób w rozmiarze XXL, a u osób szczupłych w rozmiarze M ta zmiana nie jest zbyt mocno widoczna. 

Druga kwestia – rodzaj diety

To, na jaką dietę postawimy, ma ogromne znaczenie w kwestii utraty wagi. Jedne diety stawiają na szybką utratę w fazie początkowej i wolniejszą w późniejszym czasie. Inne skupiają się na równym, odpowiednim gubieniu zbędnych kilogramów. To, na jaką postawimy zależy tak naprawdę od nas samych, od naszego trybu życia, od preferencji w kwestii jedzenia tego, co lubimy. Zazwyczaj jest tak, że w pierwszej fazie tracimy tych kilogramów zdecydowanie więcej, co sprawia, że na początku jesteśmy bardziej nakręceni na odchudzanie, potem zapał delikatnie spada, gdy już tak szybko to nie idzie. Pamiętajmy, że na początku spadają kilogramy związane z nadmiarem wody w organizmie, a tkanka tłuszczowa jest bardziej oporna i trzeba z nią powalczyć dłużej.

Warto zmniejszyć na pewno ilość spożywanych węglowodanów, zrezygnować ze słodyczy i z niezdrowego tłuszczu. Grunt to bycie konsekwentnym i cierpliwym, a z pewnością prędzej, czy później można zauważyć znaczące efekty. Tutaj istotne znaczenie ma to, na ile dana osoba do danej diety będzie w stanie się dostosować. Jedna postawi na 100% diety, którą ma rozpisaną przez dietetyka, u innej zdarzają się ,,grzeszki”, którym nie jest w stanie przeciwdziałać. W takim przypadku od naszego podejścia, zaangażowania i ogromu pracy zależy to, jak szybko będziemy wyglądać tak, jak chcemy. Dieta to 75% efektu, do jakiego dążymy.

Trzecia kwestia – częstotliwość ważenia

Wiele osób chciałoby uzyskać efekty już, teraz, zaraz. Myślą, że dwa dni na diecie i już będzie można zauważyć zmiany. Ważymy się codziennie, chcemy wciąż widzieć na tej wadze mniej. I wszystko wygląda wspaniale, dopóki faktycznie cyferki idą w dół. Kiedy jednak na wadze zobaczymy nawet bardzo mały wzrost lub chwilowe zatrzymanie wagi, nagle wszystko wydaje nam się złe, zastanawiamy się czym jest to spowodowane, często też rezygnujemy, bo nie widzimy sensu, skoro waga nie spada. Ogromnym błędem jest ważenie się codziennie. Im rzadziej to robimy, widać większe zmiany, a to napędza nas do działania i chcemy więcej i więcej. A tak naprawdę czy sama waga ma tutaj aż takie znaczenie? Czy to jest wyznacznik tego, jak wyglądasz i się czujesz? Przecież zależy Tobie na założeniu mniejszego rozmiaru ubrań i na doskonałym wyglądzie w lustrze. Jeśli ćwiczymy, mięśnie ważą więcej, a więc możemy mieć na wadze więcej, wyglądając przy tym lepiej. Warto zamiast ważenia mierzyć obwody i patrzeć w lustro, bo to jest najlepszym wyznacznikiem tego, czy nasze odchudzanie ma sens. 

Czwarta kwestia – zmiana poszczególnych części ciała

Organizm człowieka nie jest niestety tak zaprogramowany, że tracimy kilogramy z tych miejsc, z których chcemy, a inne pozostają w nienaruszonym stanie. Zazwyczaj w pierwszej kolejności zmniejszają się te miejsca, które w ogóle nas nie satysfakcjonują. W pierwszej kolejności szczuplejsza staje się twarz, zmniejsza się rozmiar piersi, na końcu idzie to, co najbardziej oporne, a więc brzuch, uda, czy pośladki. Kiedy się odchudzamy, warto więc sprawdzać dokładnie każdą część ciała, najlepiej dokonując pomiarów, bo wtedy widzimy, czy zmniejszył się nasz obwód brzucha czy ud. Waga może iść w górę pod wpływem różnych czynników, ale nie znaczy to, że nasze odchudzanie idzie w złym kierunku. Rozkładajmy nasze ciało na elementy, a wtedy będziemy mieli bardziej dokładny obraz tego, jak zmienia się nasze ciało i czy w ogóle pod wpływem odchudzania się zmienia. 

Przykładowe zmiany przy zachowaniu odpowiedniej diety i stosowaniu aktywności fizycznej
  • 1 tydzień: poczujemy się lepiej, ale zmian jeszcze nie zauważamy, choć często zaczynają być one widoczne wśród naszych znajomych
  • 2 tydzień: będziemy zauważać pierwsze zmiany w naszym wyglądzie, ubrania już nie będą takie obcisłe, a my będziemy czuć się coraz lepiej. 
  • 3 tydzień: jest coraz lepiej, zmiany są widoczne coraz bardziej, ćwiczenia stają się przyjemnością, a do planu żywieniowego już się przyzwyczailiśmy. 
  • 4 tydzień: wszystko staje się rutyną i normą. Nie odczuwamy, że jesteśmy na diecie i w procesie odchudzania, bo wszystko stało się takie naturalne. Jeśli potrzebujemy chudnąć dalej, cały czas działamy według określonego schematu, jeśli waga nam już odpowiada, możemy skorygować plan żywieniowy, tak, aby utrzymać wagę i nie doprowadzić do efektu jojo. 

Najgorzej jest zacząć i wie o tym każdy, kto tylko kiedykolwiek na diecie był. Wydaje nam się to być tak trudnym zadaniem, a w rzeczywistości, jak we wszystkim w życiu, najgorsze są te pierwsze zmiany. Po jakimś czasie tak się do nich przyzwyczajamy, że wydają nam się być one czymś normalnym, a coraz lepszy wygląd jest tylko zwieńczeniem naszej ciężkiej pracy. 

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*