Zaburzenia miesiączkowania, a dieta

Z zaburzeniami miesiączkowania ma problem wiele kobiet. U jednych związany jest on z występowaniem poważnych chorób, u innych z zaburzeniami układu hormonalnego, u jeszcze innych z niewłaściwą dietą. Tą ostatnia kwestią chcielibyśmy zająć się w tym artykule, gdyż bardzo wiele kobiet nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, że niewłaściwa dieta może tak znacząco wpłynąć na cały cykl miesiączkowy. Co warto więc w tym temacie wiedzieć?

***

Czym są zaburzenia miesiączkowania?

Na samym początku warto wyjaśnić sobie dokładnie, czym takie zaburzenia miesiączkowania są i kiedy należy zacząć się nimi przejmować. Do podstawowych zaburzeń zaliczyć możemy między innymi długość cyklu miesiączkowego, zanik miesiączki, nadmierne krwawienie, niepokojące bóle. Żadnego z objawów nie powinniśmy bagatelizować, gdyż mogą być one związane z poważnymi chorobami, albo innymi problemami, które należy jak najszybciej rozwiązać. Skoro pojawiają się zaburzenia, organizm daje sygnał, że w organizmie dzieje się coś złego, a skoro tak jest – trzeba działać. Wspominając powyższe przyczyny zaburzeń, warto skupić się na nich nieco bardziej. I tak:

  • zmiany długości cyklu miesiączkowego

W tym przypadku problemem jest, jeśli miesiączka występuje zbyt często lub też zbyt rzadko. Jeśli cykle trwają krócej niż 24 dni, jest to problem. Jeśli trwają od 6 do 36 miesięcy również jest to problem. Nieregularne miesiączki jeśli występują jednorazowo, nie są powodem do niepokoju. Jeśli jednak w każdym miesiącu cykl wygląda zupełnie inaczej, wówczas już możemy się martwić. Bardzo często w wyniku zaburzeń długości cyklów dochodzi do zatrzymania miesiączki, a ta może powodować bardzo poważne w skutkach konsekwencje. Jeśli miesiączka zaniknie przed ukończeniem 16 roku życia – jest to zanik pierwotny. Jeśli u kobiety dorosłej, miesiączkującej, ale z brakiem okresu dłużej niż sześć miesięcy – zanik wtórny. 

  • zmiany obfitości krwawienia

Drugim, bardzo poważnym problemem jest obfitość krwawień. W przypadku każdej kobiety jest to indywidualna sprawa. Jedne kobiety mają krwawienie trwające trzy dni, u innych trwa ono siedem dni. U jednych nie jest ono obfite, u innych obfitość jest naprawdę bardzo duża. Dopóki przez cały czas miesiączka wygląda tak samo, a wcześniej lekarz nie stwierdził żadnych niepokojących zmian, o tyle nie można się martwić, bo taka jest po prostu natura kobiety. W momencie jednak, gdy dochodzi do zmiany obfitości krwawienia, która jest widoczna w jednym i w następnym cyklu, wówczas nie można tego lekceważyć. Dotyczy to zarówno zwiększenia obfitości krwawienia, zmniejszenia tego krwawienia, ale również wydłużenia lub skrócenia trwania cyklu.

  • bóle

Trzecim problemem są bóle menstruacyjne, które mogą przybrać różny wymiar. U jednych kobiet pojawia się się ból przed miesiączką, który jest na tyle specyficzny, że kobieta wie, kiedy tą miesiączkę dostanie. U innych kobiet ból w trakcie pierwszych dni okresu zmusza je do zażywania tabletek rozkurczowych lub przeciwbólowych. O ile dane bóle występują cały czas w takiej samej formie i nasileniu, o tyle nie ma powodów do paniki, jeśli oczywiście wcześniej zostałyśmy zbadane przez lekarza ginekologa. Jeśli jednak bóle są silniejsze lub występują inaczej, niż zazwyczaj – nie można tego pod żadnym pozorem lekceważyć.

Zaburzenia miesiączkowania przy niewłaściwej diecie

Okazuje się, że niekoniecznie musimy być poważnie chore, by takie zaburzenia się pojawiły. Bardzo często bowiem winowajcą takiego stanu rzeczy jest nic innego, jak niewłaściwa dieta. Po pierwsze, zaburzenia mogą wystąpić u kobiet zbyt szczupłych, które mają niedowagę, jak również zbyt pulchnych, które walczą z nadwagą i otyłością. W przypadku niewłaściwie dobranej do tego diety, problem może stać się z każdym cyklem coraz bardziej poważny. 

Za mało kilogramów…

Restrykcje dietetyczne to główny problem kobiet. Chcemy szybko schudnąć, jesteśmy w fazie odchudzania, żyjemy już zawodami sportowymi. Restrykcyjna dieta nie odbija się obojętnie na organizmie człowieka i w przypadku kobiet bardzo często właśnie prowadzi do zaburzeń miesiączkowania. Po pierwsze, zmiana nawyków żywieniowych sprawia, że organizm zupełnie nie wie, co się z nim dzieje, a takie działanie sprawia, że zaczyna on po prostu ,,szwankować” i skutki tego mogą być widoczne w takiej właśnie formie. Po drugie, jeśli kobieta ma zbyt małą ilość tkanki tłuszczowej, pojawiają się zaburzenia w produkcji leptyny, a więc hormonu produkowanego właśnie przez tkankę tłuszczową. Hormon ten, a dokładniej niewłaściwa jego wartość powoduje zaburzenia hormonalne na osi podwzgórze – przysadka – jajniki, co prowadzi w konsekwencji do zaniku miesiączki. Dopóki poziom tkanki tłuszczowej w organizmie będzie zbyt niski, miesiączka nie powróci. Jeśli zwiększymy podaż kaloryczną i ilość tkanki tłuszczowej zostanie nieco wyrównana, wówczas miesiączka powróci. 

Za dużo kilogramów…

W przypadku, gdy nasza waga jest zbyt duża, problem nadwagi i otyłości również nie przechodzi obojętnie wobec organizmu. Zbyt duża ilość kilogramów, z jakimi zmaga się wiele kobiet jest bardzo dużym obciążeniem dla ich organizmu, w tym również i dla układu hormonalnego. Pojawiają się więc rzadkie miesiączki, cykle bezowulacyjne, a w konsekwencji problemy z zajściem w ciążę. Wszystko to wiąże się z zaburzeniami pracy hormonów, w tym między innymi FSH, LH, progesteronu i estradiolu. Jak przywrócić cykl menstruacyjny? Z pewnością najlepszym lekarstwem jest redukcja masy ciała. Tak ważna jest więc odpowiednia dieta, która z jednej strony spowoduje spadek kilogramów, z drugiej zmniejszy ona stężenie insuliny we krwi, tym samym poprawiając insulinowrażliwość.

Zaburzenia cyklu menstruacyjnego, a składniki mineralne

Okazuje się, że oprócz samej diety bardzo duże znaczenie mają również i składniki mineralne, jakie w tej diecie się znajdują. Bardzo często głównym winowajcą zaburzeń jest niedoczynność tarczycy, która związana jest z niedoborem jodu. Innym problemem jest nadmierny stres, który z kolei związany jest z magnezem, bowiem łagodzi on jego skutki hamując uwalnianie adrenaliny i noradrenaliny będącymi właśnie hormonami stresu. 

Jak więc widać problem może być poważny również w kwestii diety na zaburzenia hormonalne. Jeśli więc chcemy regularnie miesiączkować, odpowiednie podejście do tematu naszej diety w tym właśnie zakresie odgrywa wartość nadrzędną. 

Dodaj swój komentarz. Wymagane pola są oznaczone gwiazdką*